Sunday, August 01, 2010

Be nice~*

Lunch hour tadi I went to browse thru Guardian. Amik menda seketul je then beratur panjang. Takpe. Memang nak sangat menda seketul tuh, bantai lah aku beratur jugak. Then lamaaaaa lah pulak tunggu kapel Arab kat depan tuh nak bayar. Hal kredit kad dia yang tak boleh pakai. Aduh. Nih aku leceh ni kalau mak pak arab ni bab buat scene kat kedai. Suara dah macam pakai microfon, satu Guardian dengar. (if anybody aware dgn susun atur kedai Guardian KLCC tu, terkejut kan suara Pak Arab tuh boleh dengar satu Guardian?)

Diorg blah je, aku lega ah sebab line boleh gerak laju. Then tak pasal2, Pak arab tadi patah balik, tanya harga air mineral. Adik tuh jawab singgit tiga ploh sen and kat situ jugak Pak arab tuh keluarkan duit dan CAMPAK atas kaunter tuh. Eh hello! Aku pun nak bayar barang seketul beratur panjang lama, ekau datang terus campak duit bayar air mineral? Awek Thailand depan aku ni nak bayar air mineral sebotol pun sama beratur panjang. Rude giler Pak arab tuh. Ingat ni kedai mamak ke nak potong2 Q bayar main campak2 duit? Nasib baik darah aku bercampur dgn melayu. So boleh lah ngaku aku keturunan melayu lagi. Bab2 perbuatan keji ni tak ngaku der aku darah arab. Huh~

Adik kat kaunter tu aku nak cerita. Memang aku perasan dia sejak hari tu. Lembut je muka dia. Tapi boleh nampak macam mana senior2 Guardian ni layan dia. Ye, aku faham lah dia baru masuk kerja, banyak menda dia tak tahu lagi, tapi perlu ke kau nak rude kat dia depan customer? Budak tu pun ada air muka jugak. Tengking tu takde lah tapi ayat2 perli-perlian tu sangat ketara. Depan customer pulak tuh. Aku kagum budak tu boleh maintain memek muka dia tak keronyot2. Kalau aku sure dah tarik muka dah. So biler tiba turn aku, plg2 aku boleh tolong budak tu is biler nak bayar, aku pandang muka dia and senyum sambil bersungguh2 ucapkan TERIMA KASIH. Small effort from a customer that I knew will give big impact to her. Guess what, she smiled beautifully as if apa kakak2 tu cakap, masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Bagus dik. Amalkan etika kerja yg professional, sure you can go far. =)

Talking about rude people ni memang takkan habis. Hendak2 yang bawak keta atas jalan nih. I tell you ha, Malaysian driver are totally rude. Nak cerita seploh hari seploh malam pun takkan habis. Letih. Malas nak cerita. And I wonder, bila lah pemandu Malaysia ni nak implement budaya memandu berhemah?

I guess it will be like never?