Thursday, March 25, 2010

Stand up for others~*

Ok. Kat mana tadi ceritera kita? Haaa..

Then kakak tu cakap takde duit kecik. Sikit pun takde perasaan terhadap customer dia yang feeling tertindas nih. So dia cakap, ‘Takpe, adik duduk makan dulu, nanti datang bayar kemudian’

Sebaik saja aku duduk kat meja, makan macam biasa, terus lupa pasal insiden tadi. Sedang leka bergossip2 dengan member semeja, tetiba datang mamat mana ntah pakai baju macam baru balik dari kerja buruh. Muka jangan cakap lah. Eh. Tak baik ngata orang. Memang ter judge melalui rupa kulit. Tapi rupaaaaaanya, dia tauke kedai aku beli lauk tadi. Baik hati rupanya. Datang duduk kat meja aku and setia mendengar rungutan aku. Then dia terangkan elok2 harga barang dah mahal segala. I appreciate. At least dia terangkan and I ask him to at least display the new prices so that customer tak terkejut sangat macam aku. (sambil tambah ayat psiko ‘at least boleh jugak saya compare harga dengan kedai lain and pilih kedai yang lebih murah. Makanan pun lebih kurang je kan’)

Gelabah jugak dia. Tapi aku tak lah salahkan dia 100%. Tahu kerajaan sekarang tak reti nak kawal harga. So aku sejuk hati jugak lah dengan explanation dia sambil aku bodek2 secara halus mintak kurang harga lambang aku customer setia dia kan. Takannnn lah takde diskaun sketttt kannn. Tapi agaknya dia tengok aku ni customer yang ada potential untuk mempengaruhi customer lain, terus dia cakap ‘Takpe, hari ni saya belanja akak. Cumanye kalau tak sedap & tak puas hati dengan harga je bagitahu kami, kalau sedap boleh bagitahu kawan. Datang2 lah lagi ye’ Terus aku senyum lebarrrrrr. Paham dah maksud tersirat dia. Tak nak hilang customer. Macam ni lah tauke! Jaga customer. Haha. Tak sia2 aku bising.

Ha. Jangan salah faham. Aku bukan nak berkira sangat pasal harga makanan tuh. Tapi ni dah kes tindas customer nih. Sape yang kenal aku, bab2 tindas menindas nih memangggg lah aku cukup pantang. Tak cukup kerajaan dah tindas rakyat nih, takkan lah kita nak ikut jugak kan? Kalau harga naik (which is bukan salah tauke tu pun) paling2 pun letak lah tanda harga baru. Customer tengok boleh dia compare and buat perbandingan. (Tipu lah korang makan hari2 kat luar tak taruk bujet makan kan)

My point is, tak salah kita nak buat baik. Paling tak bersalah is jadi orang tak berkira. Setengah orang boleh buat dek and bayar je without any fuss. Malas nak bising2 kan. But what people don’t see is the consequences of their action tuh seolah membenarkan orang lain mengambil kesempatan ke atas kita. Mentang2 lah kita tak kesah bayar lebih sikit, diorg lagi nak ‘ketuk’ kita tanpa sedar. Mula2 sikit lah. Kalau dah lama2? Hari ni lima sen, esok lusa jadik seringgit. Itu sorang, kalau 10? 100? Haihhh. Cuba lah bawak attitude tak kesah tu ke arah bersedekah pada mereka yang tak mampu. Orang yang bukak kedai makan tuh not consider as orang yang tak mampu ye kengkawan.

So nak buat tak kesah bagi duit lebih kat orang tuh biar lah bertempat.

By the way, you can stand up for others by starting to stand up for yourself first. =)