Tuesday, August 04, 2009

Investment akhirat~*

Tadi aku check ASB. Tiap2 bulan masuk tapi pelik, tak kaya2 jugak. Bila check balik, owh patut lar. Keluar sama banyak dengan masuk. Macam mana nak kaya? Aiseh….

Check balik harta dunia yang aku ada. Tak banyak. Takat ada WSB aku je lar. Yang lain tu semua hutang. Credit card, PTPTN. Nak beli rumah pun tak mampu lagi. Tunggu my hubby je lah belikan. Dulang hantaran tak payah banyak2. Satu dulang je cukup. Taruk kunci rumah atas satu dulang tu. Tak yah beli handbag perfume kasut mahal2 buat hantaran. Jimat duit ape. =p

Then melihatkan harta dunia aku yang tak seberapa ni, terfikir what happen when all these things are gone? Will I go mad? Will I survive? Teringat satu email that I read about a guy yang kerja manager gaji RM10k nak mintak tukar kerja tempat lain sebab nak demand RM14k. Gaji dia yang ada tu tak cukup. Bini ada sorang and anak 4 orang je. Uish.. RM10k tak cukup? Then dia cerita life style orang2 kaya ni. Patut lah tak cukup. Periuk nasi besar, kerak nasi pun mesti lah besar (ada guna pepatah yang lebih kurang mcm ni tapi aku tak ingat macam mana nak pakai) then dia cerita pulak orang yang gaji bawah RM3k tapi mampu hidup mewah pakai Toyota avanza dengan anak 8 orang. Semua hantar ke sekolah agama private. Segalanye dilihat cukup. Then makes me think, apa yang membezakan orang yang gaji RM10k and RM3k ni?

It’s about berkat la dowh. Kalau dapat harta tapi tak berkat, tu pasal semua menda rasa macam tak cukup. Nak beli itu ini tapi duit tak cukup. Guna credit card tapi hujung bulan bayar cukup2 minimum payment. Then bulan depan berjoli lagi dengan credit card and bayar minimum payment lagi. Ngeri seyh. Walaupun aku ada sebijik credit card and dalam proses nak apply lagi sebijik, aku tetap ngeri nak guna credit card tak bertempat. Reason aku guna credit card is aku tak nak bawak cash banyak2 plus in case aku nak beli barang KEPERLUAN yang mahal sket, terpaksa lah guna khidmat credit card. Ni apply yang second credit card sebab nak yang Islamic punyer. Credit card CIMB aku guna buat isi minyak semata and peruntukan duit minyak dah memang ada tiap2 bulan kan. Lain dari tu, aku tahan nafsu shopping.(konon)

Then aku tak faham dengan orang yang tak boleh peruntukan hasil titik peluh untuk mak bapak. Kalau dah tak boleh sangat nak kasi kat makcik pakcik atuk nenek, paling2 pun hulur lah seploh dua untuk parents. Eh jangan tak tahu. Ada je orang macam ni. Pernah sekali aku ikut member aku balik rumah. Masa nak balik tu, aku hulurkan lah few duit kertas merah kat mak dia sebab memang orang yang tak berkemampuan lah. Mak dia mati2 tak nak amik tapi aku masukkan jugak dalam kocek baju dia. Lepas salam2 peluk2, aku terus blah sebab tak nak duit tu dia pulangkan balik kat aku. Masa dalam kereta, member aku tegur cakap kenapa aku hulur duit kat mak dia sebab dia sendiri pun tak pernah hulur kat mak dia. Aku ternganga. Tak pernah hulur? (Siap aku tanya dia berkali2) Tertepuk dahi aku. Apa jenis anak ni? Bukannye dia tak kerja, gaji boleh tahan tapi tak pernah hulur kat mak dia? Then baru lah aku faham kenapa mak dia sampai menitik airmata tak nak amik duit tu. Hanya lah sebab dia tak nak kasi malu anak dia. Huh! Kalau aku tahu awal2 tadi, maunya aku hulur duit kertas hijau pekat kat mak dia depan2 member aku ni. Kasi laser sket. Then baru lah aku faham kenapa duit member aku ni asyik tak cukup je selama ni. Mengadu2 kat aku pulak tu. Bujet aku nak hulur kasi pinjam lah tu. Mujurlah hati aku berat nak kasi so tak pernah kasi.

Memandangkan dia member baik aku and aku bermulut laser, aku pun tegur lah. Mungkin duit dia tak cukup sebab tak pernah kasi duit kat mak sendiri kot. Boleh lak tu dia jawab, kalau kasi kat mak dia, lagi lah tak cukup untuk dia. Astaga! mengucap panjang aku. Aku tanya dia faham ke maksud berkat tu apa. Terpaksa lah aku berceramah agama kat dia kejap. Dia angguk2 je tapi tak tahu lah dia buat ke tak. Janji tanggungjawab aku sebagai kawan dah lepas.

Tapi tu lar. Betul lah cakap Tuhan. Dia takkan tanya berapa banyak harta dunia kita ada tapi dia akan tanya sejauh mana harta yang kita ada ni memberi manfaat dan menyenangkan orang lain. Apa yang kita buat dengan harta yang kita ada. Kita invest harta dunia untuk mendapat saham akhirat. Berkat pun dapat, so kita takkan rasa harta dunia kita tak cukup. Hasil titik peluh kita ni dikongsi dengan orang lain. Ada nikmatnye kat situ. Lebih2 lagi berbelanja kat orang2 yang tak berkemampuan, sahamnya lagi besar.

Tapi kan.. shopping tetap shopping. Hehe. Berpada2 ikut kemampuan kita lar kan… =p