Thursday, August 16, 2007

5th sem~*

Termasuk sem ni, genap lah 5 sem saya kat UPM ni. Dah over target nih. Target 4 sem je. Byk prob. Seriusly, sape2 ada hati nak wat master tuh, piker lah masak2. Menda yg saya rasa mcm senang rupanye…… *sigh*

Nak rungut2 sgt pun tak guna. Nak rintih hiba pun lagi tak guna. Yg luluskan thesis adalah prof saya sendiri jugak. By hook or by crook, saya tak boleh hiba panjang2. Kang lagi byk masa terbuang. Sekarang ni saya dah buat sample masuk set ke-5. Means batch kelima la. Satu batch satu sem. Satu batch dekat 7-8 plate saya buat. Satu plate amik masa dekat 3-4 hari gak la dan dipotong sampai 8-16 keping. Setiap satu keping ni saya measure. Tapi sebab dah 4 kali try & error saya buat sample ni kan so batch kelima ni saya target sebulan je nak buat. Habis segala makmal yg ada hotplate saya tibai guna, legal dan illegally. Muahahahaha~ saya tak pedulik. Saya nak habiskan cepat~! Sebelum budak2 undergrade masuk guna segala alat ni semua, saya nak guna dulu dengan setamak-tamaknye.

Saya ngaku, ada masa semangat saya sangat lemah. Ye la.. dah penat2 buat,tak pasal2 hasil kita di rejek sesedap hati. Tapi saya tak bantah. Apatah lagi nak lawan. Dah memang dia prof. Layak je dia nak pijak2 hasil kerja saya. Saya tak kecik hati. Cuma kecewa je. Kecewa dgn diri sendiri. Sebab saya tahu diri saya tidak lah mcm nih. Saya tak mudah membenarkan org lain pijak2 saya. Lebih2 lagi hasil kerja saya. Ada satu kali tu, semngt saya hilang. Terus rasa kerdil. Kepala dah piker nak quit gak. Tapi sy diam kan aje. Sebab sekali bersuara nak quit, saya akn quit betol. Jadi saya diamkan diri. Sabar shifa… sabar..

Kemuncak kecewa saya adalah pada minggu presentation. Semua org nmpk saya boleh present dgn baik. Saya sedih. Malu pun ada. Sebab tahu hasil saya tak la seindah yg saya presentkan. Hasilnye tak la secantik yg digambarkan. Malu terima pujian org. Saya terasa mcm menipu semua org. Org lain nmpk result saya dah ok tapi tidak pada prof. Dan kalau prof kata tak ok, mmg tak ok lah tu. Jeles tgk org lain result sempoi je. Tapi ye la… sy tak memahami kerja diorg kan.

Senior2 saya yg lain habis plg cepat adalah 3 setgh tahun. Means 7 sem. Ada yg sampai 8 sem baru habis. Lama.. Saya tak nak tggu lama2 mcm tu. Saya nak habiskan jugak by this year, next year viva dan seterusnye grad! [yahoooo~~] Saya dah tak larat. Saya akan ikut je macam2 mana prof nak walaupun bertentangan dgn pendapat saya sendiri mahupun pendapat prof2 lain. Ikut aje lah. Dia prof yg bakal luluskan saya. Saya akn buat yg terbaik dalam apa yg prof nak. Setakat ni dah 3 jenis bahan saya guna, sekarang dia nak suruh tambah lagi satu bahan plus dia nak saya ukur sample org lain gak buat comparison dlm thesis saya nanti. Haihh~~ baik saya convert PhD terus kalau mcm ni. [Hehe~]Tapi saya nak buat PhD kat oversea.

Saya target nak dapat PhD sebelum umur 30 thn. Tak pun awal2 30-an tu dah dapat la PhD sebijik. Kepuasan kerja saya adalah dapat mengajar dan berkongsi ilmu dgn org. Harapnye karier saya pun ala-ala gitu gak la kot. Dah dekat 100 org ckp saya sesuai jadi lecturer sebab boleh memberi penyampaian dgn baik. Bercakap mcm bertih jagung. Berceloteh tak sudah. Sesuai la jadi pensyarah. Saya harap semua kata2 mereka tu naik ke langit dan malaikat pun mendoakan sekali…. Amin.

Dah.. dah.. cerita dah habis… Back to work~![sementara semangat masih ada...]