Tuesday, August 28, 2007

Merdeka kah kita?~*

Hmm… merdeka dah nak dekat. Bangga betol dah 50 thn merdeka ye. Tengok org kiri kanan saya nih, betol ke dah merdeka diorg2 nih?

Hari merdeka bakal disambut meriah. Tak yah gi jauh2, tu ha kat putrajaya berdentum dentam pertandingan bunga api antara negara2 yg terlibat. Bakar api naik atas. Bakar duit rakyat naik atas. Perghh… sedap je tengok duit cukai mak saya berdentum berbunga api naik atas mlm2 tuh kan... Berputih mata aje lah…

Ada sorg ustaz tuh ada kasi idea. Kita buat bulan solat. Dah sibuk buat bulan merdeka, ape salah buat bulan solat kan. Tapi ada sorg menteri akal pendek jawab, buat apa nak buat bulan solat. Mmg sejak dari kecik dah solat, tak yah susah2 buat bulan solat. Pergghh… pedih je telinga saya kan dengar respon dia. Ha.. ini lah Negara kita yg merdeka….

Oh ya, baru2 ni ada konset mega dari artist barat yg tak kurang fofularnye. Malas nak sorok2 nama, gwen stafani nama dia. Eh saya minat dia. Lagu2 dia bikin hati melonjak2 jua di kala sedih2 atau mood kurang ceria. Melompat2 saya dgr. Haha~ tapi yg saya tak sedap hati tuh, kenapa lah pemakaian gwen yg dikatakan ‘lebih sopan’ jika ingin membuat konsert di nagara kita menjadi isu ? Bapak besar sgt ke isu pemakaian gwen tuh ? Tolong lah.. tak pasal2 saya meluat pulak dgn gwen… media punya hal la nih… mcm dah takde citer lain nak buat…

Ckp pasal media, kdg2 penulis paper2 ni pun mcm pendek akal gak. Saya tak kata semua. Jenis2 yg tulis citer pasal isu semasa dan pasal ekonomi tuh, saya tabik lah. Kiranye menulis hal2 yg menjana minda rakyat kita yg dikatakan merdeka nih. Tapi jenis2 yg tulis hal2 hiburan seperti ‘kucing artis masuk longkang’ atau ‘artist mandi seminggu sekali’ atau pun ‘artis jelita suka baju kaler merah’… apa punyer berita lah ni. Mmg tahap meletakkan minda rakyat kita pada tahap low kelas. Malu lah sya baca berita2 mcm ni. Kalau nak tulis menda2 mcm tuh, tulis dlm blog lah….! haiyoo...


Haihhh… nak ikutkan, apa lah sgt nak bangga dgn merdeka negara kita? Bukan maksud saya tidak berjiwa patriotik tapi saya sedih dgn masyarakat negara saya yg sebenarnya masih belum merdeka lagi dlm erti kata sebenar…. minda kita masih dijajah.... dan pada saya, kemerdekaan yg sebenar nya lebih bererti pada tahun akhir 1950-an dan awal 1960-an. Hanya mereka yg hidup pada zaman2 itu lah yg memahami erti sebenar kemerdekaan kerana mereka lah yg berjuang demi kebebasan negara kita sebenarnya. Dan kita sebagai generasi masa kini, byk2 lah mengenang budi kat org tua kpd org tua kita ye.... atuk nenek kita la...

Apa-apa pun pendapat saya tentang merdeka tahun nih, tetap saya mengucapkan Selamat Hari Merdeka yg ke-50 kepada negara Malaysia...

oh ya, saya ada satu teka teki utk pembaca blog saya - negara manakah yg memang tak ada sambutan hari merdeka? [klu-sebab diorg tak pernah kena jajah, nak mintak merdeka apa kemendanyeh kan...] cuba teka~?