Monday, September 24, 2007

Ape-ape aje lah~*

Hello everybody….
I’m in Terengganu now. Relaxing on bed with the laptop provided here. Mmg outstation betol la. In this situation, I feel comfortable to write. Though I don’t have anything in mind right now. Maybe in time as I write, the ideas will come out…

Hmm… its already 7.01pm right now. Tak lama lagi nak buka puasa. Breaking my fasting alone in this hotel room. Miss my family but its ok. Bukannya tak biasa. Dulu 5 tahun kat Perak then sambung belajar lagi 4 tahun kat Johor cukup memberi pengalaman berbuka puasa tanpa keluarga di sisi. Lagipun esok saya dah nak balik. Will reunite with my family utk berbuka lusa nanti.

Al-kisah Nazrin. Glamer si kecik ni. Bukan glamer sebab jadi selebriti bintang kecil tapi dikenali kerana keganasan manusia yg lebih hina dari binatang tuh. Betol lah cakap adik saya. Manusia ni kan, kalau dia nak jadi mulia, tahap mulia dia boleh jadi lebih tinggi dari malaikat tapi kalau nak jadi hina, dia boleh jadi jauh lebih hina dari binatang dan jauh lebih keji dari syaitan. Jadi terpulang kepada makhluk bernama manusia ni nak meletakkan tahap diri mereka kat mana. Tapi yg tak tahan nye biler budak kecik yg tak berdosa ni jadik mangsa utk dia meletakkan dirinya pada tahap paling keji sehina-hinanya. Semoga manusia ni mendapat balasan yg setimpal dgn perbuatan dia... Amin....

Ni ada satu isu yg menarik perhatian saya. Pasal boikot barangan pasar yg naik harga. Diorg mintak pengguna seperti kita boikot tak pergi pasar selama 2 hari dalam seminggu. Kalau ikutkan, saya dah lama lah boikot kan sebab saya nak pergi pasar 2 kali seminggu pun payah. Haha. Tapi apa2 pun, saya sokong usaha ni. Kita pengguna. Jangan biarkan peniaga, pemborong dan pembekal senang2 je pijak kepala kita. Pada saya, peniaga pun jadi mangsa gak sebab diorg dapat bekalan dari pemborong atau pembekal. So biler pembekal naikkan harga, diorg pun terpksa lah ikut sekali. Kalau tak, rugi lah. Tapi kita sebagai pengguna pun ada kuasa gak utk menentukan harga runcit. Jangan takut. Sama2 lah kita sokong usaha memboikot tak pergi pasar selama 2 hari seminggu...

Ok lah.. dah nak buka puasa... nanti saya sambung celoteh balik...

Yaaa... saya dah kembali...Buuurrrpp~ Alhamdulillah....
Dah selamat berbuka. Makan murtabak, karipap and roti john je. Byk2 sgt nanti naik malas kang nak buat kerja. Masih ada notes lagi yg perlu saya study utk bahan mengajar saya esok.

Marang is a very nice place. Jeti Pulau Kapas terletak di sini. Kawasan yg berbeza dari tempat asal saya. Marang yg terletak berhampiran dgn tepi pantai ni menjadikan perikanan antara aktiviti utama di sini. Bot-bot serta kapal2 nelayan yg berlabuh ditepi pantai merupakan pemandangan yg jarang saya tengok. So org bandar mcm saya ni jadi jakun lah sket. Kagum je tgk ikan2 segar di jual gitu2 je tepi jalan. Segar2 lak tuh. Not to mention its cheap! Haihhh.. untungnya orang kampung. Tak yah sibuk nak pikir boikot barang2 nih kan.

Bazar ramadhan kat pekan marang ni, berbeza dari bazar kat KL. Bazar sini di susun secara selari. So kita mcm kena masuk ikut jalan dia yg kat tengah. Baris pertama. Kedua. Ketiga. Banyak baris lah. Disusun secara selari tak macam bazar kat KL. Disusun secara sesiri. [terpksa guna istilah sains sebab tak tahu nak describe susunan gerai dia mcm mana] Kira susunan gerai kat KL tu secara memanjang lah. Then hanya ada satu tengah je kita jalan sampai hujung. Lah.. Kalau org T’ganu, tahu lah susunannya macam mana kan. Saya rasa unik lah. Kemudian kat bazar ramadhan Terengganu ni yg saya nampak juadah yg glamer adalah ayam golek serta murtabak. Kecur air liur tengok diorg golek2 ayam panggang tu atas arang api.[kecut pahala puasa saya] Murtabak pulak jenis tebal2. Isi rencahnya cukup. Murah lak tu kalau compare dgn KL. Kalau murtabak KL, dah la nipis, harga pun lebih mahal.[ni buat comparison murtabak bangi dgn murtabak marang] haihh.. saya balik esok ni, i will be missing the murtabak!

Dr. Shiekh Muzaffar and Dr. Faiz Khaleed. Dua angkasawan negara kita yg pertama. Bangga je lah. Maklum lah, demi nak duduk sebaris dgn negara maju, diorg ni menggalas cabaran membawa nama negara naik ke angkasa. Saya sokong je. Cuma yg saya tak berkenaan adalah tahap perhatian yang berlebihan. Bukan apa, sampai tahap nak interview mak bapak tanya apa perasaan tengok anak naik angkasa [tentulah gembira dan berdebar kan] Saya dapati isu mereka ni diberi perhatian yg agak over sikit. Sedangkan banyak lagi berita lain yang perlukan perhatian yg sewajarnya. Saya tak nafikan mereka ni akan menjadi idola anak2 muda kita untuk berjaya. Sebagai motivasi. Juga tidak lupa kepada byk lagi individu2 lain yang sudah membanggakan negara. Tapi jangan lupa, banyak masalah yang perlukan perhatian dari akar umbi. Kalau masalah ni tak dapat dikenalpasti dan diatasi, [lagi teruk,takde nak pikirkan jalan penyelesaiannya] bawak lah 10 angkasawan pun, takkan dapat nak atasi masalah yang dah bertempek dari akar umbi dalam masyarakat kita. Jadi itu lah maksud saya. So why bother too much on those astronauts? Biar lah diorg naik angkasa. Kita tumpang bangga sebab anak Malaysia, kaum melayu khususnya but what will happen after that? Kita tunggu je lah diorg turun dari angkasa nanti.

Siapa dah beli baju raya? Hehe. Saya dah siapkan baju raya saya 5 bulan yang lepas! [except satu pasang yang dah terpakai sekali masa cousin kawen sebab nak kena tema purple and baju raya saya tahun ni kaler purple] another pasang is kaler biru. Simple je. Both baju kurung. Takde nak melawa mana sangat tahun ni. Agak2 nak bergaya lebih2 sket, pakai lah baju raya tahun lepas yang lebih cantik dari baju tahun ni. Dah besar2 ni, mood nak raya tuh takde lah excited sangat. Lain lah masa kecik2 dulu. Semangat je puasa sebab nak duit raya. [habis lah adik saya dah tuntut duit raya tahun ni. Tak pernah ponteng puasa lagi setakat nih] Saya? Dah masuk tahap expired bab2 terima duit raya ni. Nak guna helah ”saya masih belajar, so boleh lagi nak terima duit raya...” pun tak jalan. Maklum lah, anak2 sepupu makin ramai. So nak kena cut cost lah, takde duit raya utk saya dari pakcik makcik sekalian. Kojam~! Huhuhuhu....

Ok lah... terpanjang celoteh pulak. Apa2 aje lah nih. Kepala dah berat tapi notes tak habis baca lagi. So saya menegaskan diri saya-jangan tido~! Nak baca sikit je lagi ni...... Huhuhu~