Sunday, March 02, 2008

Arus gelombang rakyat~*

Selama ni, aku dok berkempen di alam maya. Orang tanya aku minat politik ke, direct aku jawab, TAK. Kenapa? Sebab politik kotor. So menda2 busuk ni aku tak suka nak dekat. Habis tu amenda yg aku tengah buat sekarang nih? Baik jadi wakil calon je. Sorry beb. Wa tak minat! Habis tu?

Ni direct aku cakap lagi. Sebenar-benar nya, aku sangat berminat nak lihat BN tumbang. Dah terlalu byk sangat dah. Kotor. Jijik. Mual. Jelak. Muak. Tinggal aku tak muntah je. Malas nak ulas satu2 sebab korang pun dah banyak tahu. Saje taruk paper cutting kat bawah tu nak kasi korang tengok. Aku bukan omongan kosong dong. So korang pikir2 lah sendiri.

Apa yg aku nampak setakat yg aku dok ulang alik gi website BA n BN ialah diorg suka kutuk mengutuk. Well, aku tak heran. Dah namanye parti lawan. Sape menang dapat jadi kerajaan. Tapi aku tafsir sendiri guna ayat fizik aku. [Konon~ Harharhar~] kalau BN serang BA, BA sentiasa come up with jawapan2 bernas utk membidas balik kata lawan. Tapi kalau BA serang BN, jarang2 dapat dilihat BN nak defend diri sendiri. Sebagai contoh, kes orang utan dan fatwa Hj. Hadi Awang. BA bidas balik dgn berhemah. Memang nampak flow dan logika nye jawapan BA terhadap pertuduhan2 BN. Tapi biler BA dok tanyakan kes2 rasuah dan ketelusan SPR, BN tak dapat nak jawab. Aku memang dok tercari2 lah jawapan dari BN tentang kutukan2 yg BA lemparkan. Defend2kan diri BN. Tapi tadak! Sebaliknye BN guna pendekatan serang BA balik dgn serangan berbentuk personal. Seperti kes Anwar. For me, so not professional to do so. Come on lah BN, why so childish? Defend lah yourself! [macam ulasan bola pulak~] Tak pasal2 BA pun terikut jadi childish gak buat serangan personal kat BN. Udah2 ler tu. Muak kawan mendengar nye. Lagi satu, BA ajak BN berdebat tentang manifesto BA yg dikatakan boleh bangkrapkan negara. Apesal BN tak sahut? Nak kata dayus kang, kasaq lah pulak. Sendiri boleh pikir lah.

Sebenarnye aku baru balik dari ceramah pilihanraya. Selama ni dok hadap computer just to get info, kali ni aku turun padang. Saje amik angin nak feel secara fizikal lak. Tengok dengan mata dan kepala sendiri. Sebelum aku keluar tadi, aku tengok news at TV3. Keluar lah cerita pasal ceramah BN. Wakil cina mana tah bagi speech. Tapi yang peliknya adalah org2 yg dengar ceramah beliau. Standard dalam balai raya yg muat dlm 50 org and semua kerusi susunan jarak jarang2 tu penuh diduduki orang. Semua selesa dapat duduk atas kerusi. Takde orang berdiri. Terpikir gak, berapa ringgit eh BN bayar nak duduk atas kerusi tuh? Harhar~

Petang tadi aku ke Putrajaya. Kiri kanan semua bendera biru. Bendera hijau mmg tak dominen. Ada ciput sana. Ciput sini. Tapi aku gagah duduk dalam kereta cari presint 9. Dah sesat sebenarnye tapi apa yg buat aku jumpa presint 9 adalah kerana tumpuan kereta yg parking secara membuta tuli tepi jalan raya. So aku confirm dah sampai tempat ceramah. Sampai2 tu, aku pun parking sambil tutup mata tanda parking buta. Tempat parking penuh beb! Aku cross da road ikut hala tuju manusia terus ke dewan present 9. Sesak giler. Mak aku cakap, mcm ni lah feeling orang jalan nak gi haji. Bahu ke bahu! Sampai2 je, standard orang dtg lambat, aku mencangkung duduk kat luar. Dengar ceramah wakil PAS DUN Putrajaya. Aku mengucap panjang. Sesak! Himpit2 jangan citer lah. Dah lah hujan renyai2 turun lepas tu. Sambil berucap sambil takbir bersahut2. Meremang bulu roma. Terasa sangat semangat rakyat nakkan perubahan. Hati aku jadi sayu.

Lepas wakil PAS DUN Putrajaya berucap, Tok Nik Aziz lak. 10 minit je. Ringkas tapi cukup padat dgn mesej. Nak dekat maghrib masa tu, tu pasal ceramah beliau sekejap. Termula lewat sket. Aku pandang orang keliling. Dewan tu besar tapi kami yang kat luar dpt tengok kat skrin je. Kat luar berasak2. Cina Melayu India semua ada. Lagi sekali hati aku hiba. Habis tu, me n my mum balik rumah. Ceramah tadi diorg jemput datang hotel nikko, KL kol 8pm. Tok Nik Aziz mau ceramah di situ. Me and my mum semangat pergi jugak.

Sampai sana, standard org dtg lambat lagi sekali parking tak jumpa. Last2 park kat tepi longkang. Kena bayor RM3 lagi lak tu. Tak kesah. Janji dpt masuk dgr ceramah PAS a.k.a BA nih. And again terkezut org berasak2 masuk. Dewan tu luas. Standard hotel kan. Dalam anggaran kasar2 bodoh, ada lebih kurang 60 kerusi sebaris darab 50 baris. Campur org sesak2 duduk atas lantai dan yg kat luar tak dapat masuk dewan. Tu tak campur orang penuh duduk atas pentas sebelah kerusi2 VIP. Ha kira sendiri! Ingat cukup? Aku rasa kalau eskulator tu tak bergerak, dah berkampung jugak diorg duduk kat elskulator tuh. Kesian lah dgn org berdiri tak duduk. Nasib baik lantai dewan hotel tuh karpet. Dapat jugak makcik tu bersimpuh dodoi tidurkan anak dia kat pangku riba. Kesian…

Tapi apa yg buat diorg ni sanggup bersesak macam ni? Kerana rakyat sangat mahukan perubahan! Tadi member cakap ceramah BA kat padang gombak dekat 15000 orang dtg. Hotel Niko ni aku berani jamin jejak dekat 5000 orang. Tu orang kat dalam. Tak campur yg kat luar. Ada berani nak kira? Ceramah BA tak boleh buat standard bilik balai raya nih. Nanti orang mengamuk sebab tempat tak cukup luas.

Bak kata Tok Nik Aziz dlm ceramah beliau tadi.. “kita BA takde jentera. Kita takde media. Kita takde radio. Kita takde duit. Yang kita ada senjata DOA” pastu beliau mengbacakan doa. Ramai2 aminkan. Tersentuh. Terasa BA ni nampak miskin je. Jentera tak hebat. Duit takde byk mana nak support kempen. Dah la feeling ditindas org2 kaya. Terasa macam duduk dalam cerita hindustan lak di mana yg miskin ditindas, yang kaya terus mengebas. Tapi part plg best biler tengok semangat rakyat kita yang bersatu padu nak tumbangkan si penindas dan si penipu ni. Aku tak nak kutuk sgt org2 yg masih bersama BN tapi aku doakan mereka segera sedar. Lihat lah golambang arus rakyat negara kita. Tutup lah mata dan tulikan lah telinga anda terhadap media2 yang tak adil. Abaikan kempen2 mega yang jelas berat sebelah. Penjualan suratkhabar perdana pun dah jatuh secara mendadak. Apa lagi? Dan lihat lah pada rakyat2 yang menuntut keadilan. Seperti mana nisbah almost 10000 rakyat yang mengiringi Wan Azizah berbanding 2000 orang yg iringi Ustaz Pirdaus sewaktu penamaan calon kat Permatang Pauh tu, begitu juga lah dgn semangat rakyat yang boleh dilihat pada ceramah2 pilihanraya yang ada. Serius aku cakap, BA boleh menang besar kali ni kalau SPR betol2 bersih. Andai tak menang besar, memang penipu nak mampus SPR ni. Dah terlalu2 ketara sangat rakyat kita muak dgn BN. Sebab dah terang lagi bersuluh rakyat memang dah tolak BN!

Tak percaya? Haa tunggu lah aku bukak cerita di lain kali okeh~

Dan tau apa yg plg aku menyampah sekarang nih? Aku menyampah sebab tak bawak kamera tgkp2 gmbr tadi okeh~~ haisssshhhhh~~~~

PS:- Susah payah aku carik gambar, akhirnye jumpa jugak... tapi ni gambar dari website Harakah Daily.com. Ceramah yang aku pergi semalam tu dia baru bubuh hari nih. Tengok sendiri lah betapa ramainye umat.

Photobucket
Photobucket