Thursday, February 21, 2008

Memilih~*

That's it! Sumpah aku pastekan entry ni kat sape2 yg tanya lagi aku soklan nih.

Adoiii.. penat lah nak jawab. Sama ada di alam maya atau alam reality. Semua ckp aku memilih. Meh sini aku nak story mory.

So ok lah. Aku ngaku. Aku memlilih. Aku bagitau direct lah, ikan dan sayur kat pasar tu pun korang memilih gak tau~?! Ni kan pulak nak cari laki. Ada logik ka aku nak cari laki tak memilih? Pergi beli buah, reti pulak main ketuk2 buah tembikai nak dengar bunyik mana plg sedap. Pilih ikan reti pulak tak amik yg bermata merah. Tak pun kalau dapat susu expired, reti pulak pergi buang atau gi tukar kat kedai tuh.

So tu dia my point. Eh, ingat laki je ke memilih? Most guys nak yg cantik2. Lawa2. Kadang tu,tak reti masak pun takpe, boleh makan luar. Janji comey. Aduuuiiii... Laki je nak yg lawa2? Hah~ aku pun sama. Nak yg hensem. Macho2 je. Harharharhar~ kan dah terkena. Takde nye sama maksud dgn korang. Aku nak hensem tang lain.

Nak hensem dari segi dalaman. Nak yg jaga solat terutamanye. Pastu tak merokok. Then nak yg educated. Tu sebenarnye syarat mak aku. 3 bijik je. Tapi kalau korang tgk baik2, mmg merangkumi semua.

Jaga solat means dia meletakkan agama di tempat yg sewajarnye. Orang yg jaga agama ni, insyaALLAh dia boleh nak jaga semua. Boleh jadi pemimpin yg baik utk keluarga. Ni yg penting. Sembahyang tak mau tinggal haa...

Then yang tak merokok ni means dia jenis yg jaga kesihatan. Sayang badan. Dari bakar duit beli rokok,lebih baik bagi bini. Org yg jaga kesihatan ni boleh mewujudkan generasi yg sehat. Zuriat yg baik. Ada jaminan anak aku bestari. Nanti aku masukkan dalam sekolah SAMBestari.

Kemudian yg educated ni bukan maksudnye kena ada Master atau PhD watsoever tapi maksudnye ada pekerjaan yg baik dan terjamin. Pekerjaan yang tetap. Tak lah keluarga terkontang kanting kot2 suami hilang pekerjaan nanti kan.

So pada aku, ada 3 menda alah ni, hensem lah tu. Tapi kalau dapat yg hensem betol, memang bonus la. Mcm Orlando Bloom ke... Jensen Ackles ke... harharhar~ Oh tidak2. Jangan salah faham. Aku bukan kesah dari segi rupa.

Tu syarat mak aku lah. Boleh la kalau nak jadi syarat aku sekali. Selain dari syarat mak aku tu,i prefer guys with brains. With brains ni bukan maksudnya yg high educated ada Master PhD segala. It means smart guys. It could be anyone. No offense tapi kdg2 ada gak guys yg takat SPM dgn result with flying colours tapi tak berkesempatan nak smbg belajar kan. But they are smart. I respect them too. Guys yang reti nak handle stuffs. Memahami. Hormat orang pompuan. Tak ego. Tak cepat melatah sebab org pompuan je cepat melatah. Harharhar~ Pastu tak terhegeh2. Relax. Jenis slow but sharp. Cool. A very good listener. Not judgemantel. Low profile. Caring. Akal pikiran tak cetek. Boleh borak pasal apa saje. Memahami. Sensitif with a women’s need. Tapi tak over dan slumber. Ape lagi ek? Haa.. basicly mcm tuh la. I can get along with guys like this.

Ye. Aku tau aku dah tua. Dah 27. Mmg umur kena kawen. Bla bla bla. But get a grip la wei~ Kawen bukan pasal nak buat anak je. It’s a lifetime journey. A journey that I don’t want to regret later. Buat ape kawen awal2 then baru realize tak serasi sebab tak sekepala sebab tak sependapat sebab tak sekapal sebab tahap toleransi yg rendah in many things and so on? Biar lah kawen lambat anak seorang dua dari kawen awal anak satu team bola tapi berderai gak in the end. Sorry. Ni statement general je. Aku tau ramai je yg kawen awal dan bahagia hingga ke anak cucu. Tapi tu dah jodoh korang. Jodoh yg bertandang awal. Dah jodoh aku lambat sket. Dan tak perlu letakkan simpati pada insan yg berjodoh lambat sket ni sebab kebahagiaan bukan terletak pada awal atau lambat nye sesuatu jodoh. Dan tidak. Aku bukannye berbaur frust, kecewa or whatsoever. Jauh sekali nak berlagak. I am just being me. Jenis cakap direct to the point. Jenis yang tahu apa yang aku nak dalam seorang lelaki a.k.a suami.

Frankly, yang byk tanya ni adalah org lelaki. And yes. They do have one thing in mind biler tiba bab org pompuan kawen lambat nih. Bukan aku nak nafikan tapi org pompuan ni bile bab kawen, dia pikir hal yg beza sket dari laki. Sense of security tu penting. Sense yg membuatkan perempuan rasa selamat. Selamat dari segi makan pakai dan minum. Menda2 asas. Then rasa selamat dari segi hati dan perasaan. Plus rasa selamat dari penculik2. :p Memang rela je kawen lambat sket asalkan dapat laki yg boleh bagi sense2 nih. Kalau takde sense ni pada laki tuh, mmg cepat je rasa nak angkat kaki. Aku tak lah strict sangat tapi at least basic line tuh boleh lepas lar. Plg penting, solat tak tinggal. Berat sangat ke syarat ni?

Ye aku tau aku bukan lah bagus sangat. Tak perfect. Masalahnye ada ke org perfect? Aku memilih ni ialah dari segi aku tak nak org hisap dadah. Tak nak org baru kuar penjara. Tak nak dari geng2 mafia. Tak nak orang tak reti jaga sembahyang. Tak nak orang takde kerja. Tak nak mat rempit. Tak nak budak sekolah tak habis. Tak nak orang2 yang sewaktu dengan nye. Ye. Aku memilih dari segi ini semua. Salah ke?

Hence, my point is there. Like I use to say, I don’t want any boyfriends. Just a husband. And my husband doesn’t come in a form of a boyfriend. It comes in a form of a friend. A very best friend. Cause friends don't stab each other and usually they stay honest and loyal. ;-)

PS :- Rasa nak print out entry ni pastu kasik kat pakcik Salleh belakang rumah ni ha. Huh~