Thursday, February 07, 2008

Gamble je~*

Ada org tnya, macam mana nak apply smbung master. Basicly ini lah menda yg aku buat...

Aku masih mengajar kat SAMBEST masa aku ada hati nak sambung master ni. Anak murid aku punyer pasal lah. Sape suruh diorg semngt2 sgt belajar? Tak pasal2 semangat tu meresap masuk dalam jiwa aku jugak. Aku tahu aku jenis malas tapi gatal jugak nak sambung belajar. Student aku punyer pasal lah nih! Cesss~~

Since aku duduk di kawasan setinggan bangi, tempat yg plg dekat adalah UPM dan UKM. Berbekalkan kepala aku yg takde apa2, tak tahu apa2, tak kenal siapa2, entah hape2, aku gamble masuk UKM dulu. Redah carik fakulti sains. Jabatan fizik. Aku rempuh masuk pejabat am dia. Jumpa makcik cleaner tuh, tanya mana aku boleh dapat borang nak sambung belajar kat sini. Dengan gaya seorang lecturar pegang mop[bergaya jugak makcik nih], dia gi tunjuk kat sorg kakak tu. Maka, dgn kakak tuh lah aku bertanya apa2 saje aku nak tnya. Dah makan ke belum. [ye benar, aku bertnya soklan ini]. Anak berapa org. Duduk mana. Masak apa hari nih. Harharhar~ takde lah. Aku tnya lah apa2 yg patut. Nak smbung belajar mcm mana etc. Pastu dia guide aku pergi tempat kat atas bukit tuh. Amik borang kat sana etc.

Tapi aku tak gi naik bukit tu. Macam malas je. So aku usha2 tempat dia dulu. Aku gamble masuk area jabatan fizik tuh. Terasa diri bagaikan alien yg kerdil. Aku masuk jalan sana. Keluar jalan sini. Magik betol. Pastu sesat nak cari kereta sendiri. Tapi yg pasti, tak bestnyehhh UKM ni! Bapak la gelap je jalan2 dia. Kalau buat shooting filem Ju-On pun boleh jadik gak ni. Seram aku! huhuhu~~

Pastu aku chow pi UPM lak.

Sampai sana.. waaaahhh.. sgt meriah nye fakulti sains dia. Ada belon2. Bunga2. Kain2 rentang bagaikan menyambut kedatangan. Pastu ada mercun2. Harharhar~ takde lah. Tapi belon tuh betul. Pastu sgt mudah je nak jumpa pejabat am dia. Pasa masa itu, kepala otak aku dah tahu, kalu nak sambung master, kena ada supervisor. Jadi aku gi pejabat am. Pastu terkenal Kak Aina. Nsb baik Kak Aina sgt sporting memberi nama2 lecturar beserta sifat2 mereka seperti lecturar garang, lecturar bosan, lecturar sporting, lecturar laju, lecturar lembab dan lecturar sembap. So aku tick satu2, pilih bidang aku nak. Aku target bidang nuclear2 radiation2 masa tu. Aku jumpa sampai 3 lecturar termasuk supervisor aku yg sekarang ini. Dia sgt menarik perhatian melamar aku. Jadi aku terima. Sebab dia kata nanti dia kasi duit aku buat projek dengan dia. Harharhar~ Takde2. Projek kami bersih ok. Sangat the best. Owh! terus dah pikir, aku boleh quit kerja pada masa itu. Hehehe. Biler dah terima dia, aku jumpa kak Aina balik. Then Kak Aina kasi tau Graduate School of Studies. Tempat utk aku register master nanti. Pastu aku ke sana jugak. Aku gamble tnya apa aku perlu buat. Pastu kena isi borang. Cop sana sini. Sah kan itu ini. Tanda tangan begitu begini. Borang dihantar kembali. Pastu aku duduk diam2 atas kerusi tunggu surat offer sampai. Aku bujet dah senang dapat sebab lecturar aku dah carik sendiri. Proposal pun dia yg tolong buatkan. So hidup aku dah senang.

So tu lah dia perjalanan aku nak apply master. Satu jer perkataan aku guna dlm usaha ini. GAMBLE! Aku gamble mana2 aku suka. Gambleje jumpa sape2. Gamble tanya apa aku rasa nak tnya. Gamble je usha tempat. Tengok best ke tak. Ada mat2 hensem ke tak. Harharhar~ ternyata UPM menang dlm perjudian ini. Both uni aku tak tahu apa2. Tak kenal sape2. Tak sure nak buat apa. Entah apa2. Seorang2? Aah. Aku buat semua nih sekor2 je. Takde siape sudi teman. Sangat kasihan kan?

So itu lah langkah2 aku amik. Sape2 rasa boleh ikut, gamble je lah~ Tapi jangan risau, sape2 rasa nak sambung belajar kat UPM, aku takkan benarkan perasaan terkontang kanting seekor2 terbuku dlm diri korg. Sape2 rasa nak sambung belajar kat sini, siler kontek aku. Sape2 rasa apa2?

Tapi satu je nasihat aku, korang toksah gatal nak sambung belajar kalau dah detect diri tu tak rajin. Serius, buang masa je nanti~ ;p