Thursday, January 31, 2008

Kalau dah tekak melayu tu~*

Kesian tekak aku weh… kesian~!!

Hari ni tekak aku takde kerja. Pergi cari pasal kat restoran Iran tuh. Since kat UPM ni mmg bersepah Iranian merata-rata, so restoran Iran dibuka kat belakang tu ha. Aku and Ina dah mmg terliur je tgk mat-mat hensem... ooppsss.. mat-mat Iran makan makanan diorg ni. Minah2 kami tak pandang. Harhar~ So we decided to have a try la. Plus, mat Iran yg bukak restoran tu pun hensem banget, lagi lah kami terliur. Harharhar~

Restoran tu namanye Taktaz Restaurant Sdn. Bhd. Ape maksud Taktaz weh? Sedap? Tak tau lah aku tapi aku mmg nak try nasi dia yg nmpk tak byk lauk tuh. Mazni join semulut. So kami bertiga order lah 2 menu je. Nasi diorg bapak lah byk menggunung. Standard ah. Tengok la saiz badan org Iran. Gedabak!

Kami order nasi kebab hape tah ada daging kambing and nasi hape tah ada daging lembu. Ina siap ngorat brader Iran tu, dapat lah murah. Mazni tukang bayar. Aku malu-malu kucing je. Harhar~ Memang nasi dia banyak. Standard 2 pinggan untuk 3 orang makan pun belum tentu habis!

Ok. Rupa bentuk nasi nye cenggini. Ada 2 menu. Satu menu seketul daging kambing style kebab pastu dia pi lambakkan nasi atas dia. Pastu seketul tomato bakar letak tepi tuh. Tak pueh hati ni takde limau hiris dan bawang bakar. Biasanye ada. Agak nye tu la sebabnye dia kasi murah kot. Pastu lagi satu menu is nasi sepinggan segunung bersama lauk sepiring kuah kaler itam. Kuah tu rupanye ada daun hiris halus2, red bean dan daging 3 ketul. Daging lembu. Org Iran ni mana minum air kosong. Nak termuntah katanye. So menu ni diorg taram bersama air gas. Kembang la tekak aku nak makan nasi dgn air gas weh. So kami tetap minum air plg berkhasiat iaitu air kosong.

Mula2 cecah nasi kat mulut kami, masing2 buat muka….. errr….. hmmmm.. muka…hmmm… errrrr…. ha muka mcm tuh lah! Tak tahu nak cakap macam mana. Tapi satu menda kami detect, ni beras mahal weh! Beras basmathi. Ooowwwhhh.. patut lah cecah RM8 sepinggan! Lauk ciput je. Rupanye nasi nye mahal. Pastu nasi depa ada perasa mcm lemak2 sket. Sedap gak lah. Tu pasal diorg tak boleh makan nasi kita. Tawar.

Pastu tiba time cecah lauk…. Lauk daging kuah itam tuh. Aduuuuuuuuhhhhhhhhh... aku terus buat muka payau. Ishhhh… kembanggggggg tekak aku weh!!! Ni daun apa ni? Daun inai ke??? Sampai sekarang aku tak tahu dan tak mau amik tau. Tapi seriusly rasa mcm daun inai. Pastu red bean? Haa…meh sini aku kasi resepi dia. Nak? Korang amik daun inai, hiris halus2. Pastu amik red bean. Rebuskan daging lembu tu sampai empuk. Kasi minyak dia keluar sket2. Pastu baru masukkan daun inai hiris tadi bersama red bean. Tak yah garam. Tak yah gula. Ajinomoto pun tak payah. Then taraaaaa…. Dpt la kuah daging hitam menu Iran!

Aku pandang Ina. Ina pandang aku. Mazni pandang Ina. Dah2. That’s it! Ina bangun gaya Godzilla tak puas hati makan tak sedap lalu menuju ke kaunter depan. Pi beli ikan keli masak sambal 2 ekor tambah sambal belacan. Mazni and aku tunggu je tapi aku masih boleh makan sebab aku ni tolak kayu batu je. Harhar~ Memang tak sedap tapi aku tak suka bazir. Mazni dah gelak2 tgk aku makan selera. Semua org tgk aku mkn selera. Menda tak sedap pun jadik sedap biler org tgk aku makan selera. Lapar punyer pasal. Harharhar~ Dah2. Ina sampai je dgn ikan keli 2 ekor tuh,baru lah laju kami makan. Nasi kosong dengan ikan keli cecah sambal belacan jugak yg sodap! Nasib baik takde mat-mat Iran kat sebelah meja. Kalau tak, maunye diorg gelakkan kitorg mcm kitorg gelakkan diorg makan biskut cicah budu! Harharhar~

Kesimpulannye, kalau dah tekak melayu tuh, melayu jugak. Habis cerita.