Monday, February 25, 2008

Tak faham weh~*

Heh~ citer pasal election lagi~ terpksa lah korang tadah mata membaca. Tak boleh nak buat apa.

Firstly, can anyone tell me kenapa pengerusi SPR kita, Tan Sri Abdul Rashid dilanjutkan tempoh pencennye dari 65 thn ke 66 tahun? Secondly kenapa TanSri Abdul Rashid tak mau turun jumpa 25 wakil rakyat BA yg nak bantah pasal surat arahan tentang duti setem yg mengelirukan calon? Korang tahu kan kes duti setem tuh? Kalau tak tahu, boleh baca kat
sini dan sini. Kalau dah tahu, bagus lah sebab aku malas nak citer panjang. Heh~
Funny when this really big case is not in the main media.

Aku ni kan, baca berita from both sides. Harakah daily, Utusan online, Malaysiakini dan Bernama.com. Dah jadi santapan harian aku sekarang nih. Aku nak bandingkan both side. Walaupun memang jelas lah aku ni penyokong BA tapi aku nak tahu jugak apa yg ada kat BN yg buat org masih nak sokong depa. Like I said, aku kasihan dgn org2 yg masih sokong UMNO nih. Jadi aku cuba nak memahami keadaan mereka. Kot2 ada bahagian BA ni salah, aku nak perbetulkan diri sendiri.

Setakat yg aku tengok lah kan, media pro BN ni tak byk kutuk pembangkang sangat. Kalau ada pun, yg sikit2 je lah. Sikit2 such as pembangkang ni ckp tak serupa bikin. Pembangkang ni suka main kutuk2 yg tak menggambarkan ciri2 Islam. Betol lah tu. Buat malu je berkopiah jubah tapi nak salam org pun tak reti. A bit funny when kes calon PAS tak nak salam calon BN menjadi big news dlm media diorg. Don’t you guys have any bigger news? Such as kenapa ada 5 orang calon BN tak setelkan duti setem dlm borang penamaan calon? Or mana datang surat arahan yg dikeluarkan pada hari Ahad sedangkan jelas hari Ahad adalah hari cuti umum kat KL ni? Last2 aku terpikir, apa bahan yg BN ada nak kutuk BA? Tu pasal BN takde byk nak kutuk BA sgt. Takde menda sgt nak dikutuk. Rasuah? Cerita basi boleh? Both side ada. Antara nampak tak nampak je. Kalau dah nampak, mmg teruk sgt la tuh. Lain2? Kelantan? Negeri ke-6 termiskin. Yg termiskin adalah Sabah yg bawah BN. Lagi? Kelantan takde universiti sendiri sebab umum tahu itu adalah tanggungjawab kerajaan pusat yg sepatutnye sediakan peruntukan kat negeri kelantan. Kenapa tak bagi? So lagi?

Aku nak tau mana calon BA yg amik duit rakyat dan buat renovation rumah sampai juta2 hengget. Selain dari wakil PKR yg ada kemungkinan amik duit rasuah yg ditawarkan dek BN, sape lagi wakil BA [PAS la terutamanye] yg amik projek juta2 dlm nak membangunkan sesuatu pastu terbiar terbengkalai membazir macam tu je. Bagus lah sejak BN amik Terengganu, byk masjid dah naik. Terengganu ada masjid kristal. Cantik kan? Penduduk setempat kat situ bagitau yg masjid kristal tuh tak boleh digunakan utk beribadat. Masjid tu hanya dijadikan perhiasan semata2. Sape tak sedih dgn statement ni mmg hati kambing ler.

Aku bukan lah nak into politik sgt. Aku just nak pemimpin yg boleh kembalikan hak rakyat. Dah teruk sgt dah ni. Tak telus. Semalam ada org kasi tau aku biarkan BN menang sebab nothing can change the fact that BN akan menang jugak. Salah kalau pikir mcm tuh. Yg penting kita berjuang dgn cara kita utk tegakkan perkara yg benar. At least kena soal besok, pangkah kita boleh tlg cover soalan bab memilih pemimpin yg adil nih. Aku pun tak lah expect BA menang besar sebab korupsi kerajaan pimpinan BN dah mmg tahap sebak dada. Yg penting, apa yg boleh kita buat utk terus fight for what is right? Ni yg aku nak suruh korang tgk blk movie 300 ni. 300 ratus askar Spartan nak lawan dgn askar Parsi yg berjuta2 askar. Its not the victory they seek, it’s the spirit within yg tak putus asa terhadap mempertahankan hak mereka.

Aku masih faham andai ada yg tidak berkemampuan nak turun ke pusat mengundi atas sebab2 fizikal seperti transport atau hal kerja tapi yg aku tak faham ialah org yg direct ckp malas nak gi ngundi. Atau yg nak duduk atas pagar makan padi tak nak mengundi. Konon undian mereka adalah hak mereka. Sukati lah nak pergi mengundi ke tak. Kenapa lah dok pikir kesan2 hal duniawi seperti politik kotor lah segala? Tak terfkir kah kita buat semua ni kerana Allah? BN dah direct ckp hokum hudud tu tak sesuai dgn keadaan masa kini sedangkan ALLAH dah ckp direct itu adalah hokum yg terbaik utk manusia. Kat sini aku nak mintak mana2 pembaca aku yg kerja lawyer terangkan dari segi perundangan kenapa kelantan tak boleh laksanakan hokum hudud di negeri sendiri. Adakah kerana mereka terikat dgn perundangan pusat negara yg dikawal kerajaan? Kalau betol, maka ikut akal fikiran aku sebagai org awam ni pikir, itu lah sebabnya Kelantan tak boleh nak laksanakan hokum hudud secara berperingkat. So jgn sape2 nak bising ckp PAS kat kelantan ckp tak serupa bikin pasal hukum hudud ni sebab dah jelas terikat dgn perundangan negara yg dikawal dek kerajaan. [If i'm wrong in this, do correct me] Jadi, susah sgt ke nak tentang org yg menentang hokum ALLAH mcm ni? Jgn lah cetek pikiran sgt nak ckp hokum hudud ni tak sesuai utk org India ke Cina. Boleh bukak balik buku sirah nabi zaman kepimpinan baginda okeh~

Serius weh… aku tak paham org2 mcm ni… sangat mengalu-alukan org yg boleh bagi aku paham.

Oh ye. Aku ada game utk korang. Mula2 masuk kat
http://daftarj.spr.gov.my/daftarbi.asp Pastu boleh masukkan number2 IC kat bawah ni.
801018775059 800311086231 811028045577 830416610017 841207065917 851222740019 850513106435 851117106729 850802106378 850916086838 860320145365.

Jangan tengok number IC mcm tuh. Masukkan dulu number2 ni dlm daftar SPR. Tengok apa yg keluar. Tengok berapa umur diorg. Magik kan? Ada org kata, menda ni dah lama. Sorry lah, aku baru tau. Budak baru nak mengundi second time lah katakan... Terjakun lah kejap. Harhar~ Lepas ni sape2 yg ada kontek dgn Guiness World Record, siler inform mereka bahawa berlambak2 manusia umur lebih 120thn kat negara kita. Takat 2 org dlm record diorg tu, kita tak heran~
Heh~