Thursday, February 28, 2008

Pikir sendiri ler~*

Aku dah pening kepala. Dok baca sgt byk berita from both parties, aku lak yg naik fenin. Padan muka aku. Sibuk sgt bab politik. Last2 aku cuba pendekatan yg berbeza. Hehehe.

Korang nak tau apa jadi? Dengan bangganya aku nak umumkan… aku dah berdaftar dgn Kelab Penyokong Maya UMNO. Harharharhar~ terkezut? Relak2. Ni aku nak bukak cerita nih.

Selama ni aku sogokkan diri dgn berita2 from Harakah Daily dan yg terbaru, Suarakeadilan.com. Baca itu ini. Dah mula tak minat nak tau sgt berita2 dari BA sbb aku tak reti nak bidas balik. Berita2 yg dipaparkan dah memang terang dan jelas depan mata. Aku nak ckp apa lagi? Terlalu byk isu2 yg mengganggu gugat kehidupan seharian rakyat wibawa mcm aku ni ha seperti isu minyak dan tol. Tak harmoni hidup aku mcm ni.


Tapi yg sedihnye, kenapa BN tak nak jawab isu ini? Rakyat mengutarakan isu. And we demand answers! So aku yg byk songeh ni dok selongkar lah web2 UMNO dan BN ni. Nak carik jawapan lah! Utk korang jugak. Tapi apa aku dapat? Kutukan2 mual dari BN utk BA. Sudah2 lah maki caci keji nih. BA pun kena stop gak main caci2 maki2 mcm ni. Dua2 ada identity muslim dan Islam, jadi kena lah jaga. Malu dek orang luar tengok.

BN, kau tolong lah jawab suara hati rakyat. Projek juta2. Rasuah terang2 atas nama ‘komisen’. Duit nak buat projek mega koridor2 raya tu ada, tapi duit nak turunkan harga minyak takde pulak. Paling2 pun tolong bayarkan PTPTN aku la wei. Pastu video Lingam yg terang2 tunjuk kekotoran badan kehakiman negara kita. Isu2 yg kami utarakan ni bukannye isu kecik. Isu besar melibatkan maruah rakyat.

Haaa.. ni aku ada perasan. Kalau engkorang bukak laman2 web BN dan BA kan, korang akan perasan yg berita2 bhgn BN byk utarakan isu2 yg remeh. Isu salam tangan. Isu Mat Sabu naik hangen macam setan. Isu orang utan. Isu2 yg aku rasa… come-on-lah-we-have-bigger-issue-than-this.

BA menegakkan manifesto kebajikan utk rakyat. Rasanye aku dah bubuh kat sini dulu. Pastu manifesto BN lak adalah utk kekalkan keharmonian dan kemakmuran rakyat. Aku tercari2 jugak, mana janji BN agar minyak dan tol tidak dinaikkan lagi? Aku risau betol kalau minyak tol naik. Nanti akan efek gaya hidup aku nanti.

"....Manifesto dengan slogan ‘Selamat, Aman, Makmur’ itu menggariskan pencapaian dan kemajuan negara dalam lapan sektor sepanjang tempoh 2004-2007 serta janji BN untuk melonjakkan Malaysia ke era yang lebih gemilang. Sektor-sektor itu ialah ekonomi, pendidikan, pembangunan seimbang, undang-undang keselamatan awam, perkhidmatan awam, membanteras rasuah dan meningkatkan urus tadbir, agama dan perpaduan serta dasar luar..."

Selamat? Aman? Makmur? Ok lah.. Korang semayang dalam masjid tak kena tembak. Aman lah tu. Cina India melayu tak gaduh tahap kronik. Makmur lah tu. Korang jalan2 kepit beg celah ketiak org tak ragut. Selamat lah tu. Ayoooo… kalau gitu, mana adik Sharlinie? Kes Hindraf? Masjid kristal? Ahhh.. malas aku nak jot down satu2.

Meh main sektor2 pulak.

Ekonomi? Korang bukak lah laman web yg takde kaitan langsung dgn Malaysia. Bandingkan tahap ekonomi kita dgn negara2 membangun yg lain. Baru lah perbandingan tu suci. Tok sah dgr ckp Pak Lah ke Anwar. Tengok dan nilai sendiri tahap ekonomi kita. Ekonomi meningkat lah konon? Huh~

Pendidikan? Aku kena bayar PTPTN oi! Semua yg pinjam2 masa belajar tu kena bayar balik hutang. Apa kes? Bukan pendidikan itu percuma ke? Tak makmur hidup aku macam ni.

Pembangunan seimbang? Macam ni la. Seimbang means semua rakyat menikmati pembangunan kan? Kalau seimbang, TV3 tak sibuk buat rancangan BERSAMAMU tau. Berderet2 family nak masuk rancangan tu supaya dapat attention. Jadi anda boleh pikir sendiri. Seimbang ke nih?

Undang-undang keselamatan awam? Harharhar~ video Lingam tu apa kes? Badan kehakiman negara yg duduk plg tinggi tu sudah kotor beb. Boleh beli hakim tu anytime. Kes Anwar dulu tu?
Dah terang2 Mahathir ngaku dia zalimi Anwar. Pikir sendiri ler…

Sektor banteras rasuah? Terang lagi bersuluh rasuah yg diterima dek kroni2. Siap masuk paper lagi tapi rasuah tu dipanggil komisen. Tak pun namanye bayar pampasan. Komisen dan pampasan sampai juta2. Dah elok2 plan buat jambatan bengkok pastu dibatalkan? Perancangan apa nama ni? Membazir tau! Pikir sendiri..

So biler nye kerajaan BN nak jawab semua2 soalan rakyat ni ha?

Dah. Aku penat lah nak taip pnjg2 lagi. Yg lain2 boleh pikir sendiri lah...