Thursday, August 31, 2006

Renovation~*

sekian lama tak update blog sebab rumah ku sedang direnovasikan keadaannya... keadaan sejak 20 tahun yg lepas, kini berubah sehabis2nya.. selalunye biler ckp kat org yg rumah ku sedang di renovate, semua ckp ni kes nak sambut menantu.. walhal ni adalah kes ummi ku yg dah serabut kepala dgn keadaan sepah2 takde tempat nk taruk brg yg semakin bertambah2.. maka siler jgn ada spekulasi yg mengatakan rumah ku nak disambut menantu ok.. rumah ku mengalami proses fasa baru.. dari tahun 80-an bertukar ke zaman millenium-an.. projek ini melibat keseluruhan tingkat atas rumah aku kecuali kat balkoni luar. hehehe... well,these pictures tell the story...
Photobucket - Video and Image Hosting
proses pembersihan dilakukan sebelum kerja pemasangan lantai. itu adalah habuk 20 tahun lepas sebab almari yg lekat sampai syiling atas tak membenarkan kami menyentuh habuk belakang almari nih.. ini adalah bilik ummi.. proses2 awal melibatkan pencabutan lantai parkir serta mencabut almari2 kayu jejak siling tu..
Photobucket - Video and Image Hosting
Adik aku yg bergaya macho-tak-jadi mencampak segala kayu yg ada dari atas..
Photobucket - Video and Image Hosting
kayu-kayan almari yg telah dicabut di campak dari balkoni rumah...
Photobucket - Video and Image Hosting
segala barang kat tingkat atas telah di bawa ke tingkat bawah. bagaikan rumah pelarian palestin jadi nye...
Photobucket - Video and Image Hosting
brgn pelarian palestin yg terduduk kat tepi tangga.. byk giler brg rupanye kat rumah aku nih...
Photobucket - Video and Image Hosting
sampaikan bilik tamu kat tingkat bawah ni pun jadi mangsa tempat letak barang.. tapi katil clear sebab tu la tempat tidur pelarian kami buat sementara. kawasan pelarian tanpa MERCY Dr.Jemilah... [idola ku]
Photobucket - Video and Image Hosting
Keadaan bilik ku yg berada pada fasa pembuangan lantai parkir dan almari kayu yg telah bertapa selama lebih 2o thn.. itu adalah sudut komputer ku...
Photobucket - Video and Image Hosting
usahaku yg keras utk mencabut lantai parkir [geram dgn abah yg tak de pulak nk mengupah org cabut lantai ni sekali... katanya demi mengisi masa lapang cuti sekolah~cesss..]
Photobucket - Video and Image Hosting
Peralatan yg digunakan utk mencabut parkir.. kata abah setiap sekaki persegi diambil upah sebyk rm2.50. katanya, baik upah anak2 dia buat dari upah org lain buat.. [upah ini ditujukan khas utk adik aku yg tgh kering poket! hehehe]
Photobucket - Video and Image Hosting
Anak tangga yg di kopak pada sebelah pagi... malam sebelum tuh, lantai tingkat atas dicabut sehabis nye tapi takde gmbr yg ditangkap sebab tangan ku yg teramat sengal melaksanakan tugas itu. nak pegang kamera pun tak larat. pagi tu aku bangan dgn tangan ku tak boley pulas2 sgt dah..
Photobucket - Video and Image Hosting
tapi adik aku tetap macho menyambung mengerah tenaga tulang empat keratnya demi mencari sesuap nasi...
Photobucket - Video and Image Hosting
kepingan-kepingan lantai yg sedang menanti utk di pasang pada tempatnye. hanya tingkat atas yg terlibat dalam renovation ni.. kata abah, ni projek fasa satu..
Photobucket - Video and Image Hosting
then dtg la brader2 macho yg hebat lagi mengkagumkan aku mengangkut kayu yg bapaknyer berat setiap keping tu naik atas... they amaze me.. wait till you see the finishing of their artwork..
Photobucket - Video and Image Hosting
lantai ni dilapisi 2 menda alah ni sebelum kayu2 di taruk atas nye. utk mengelakkan kulat dan juga yg putih tu semcm span sket. kiranya, kalau jln2 atas kayu tu, dia fungsi mcm shock absorber la.. baru la tumit tak sakit sgt... sebab my beloved ummi ada masalah tumit dia yg tak boleh pijak simen sejuk or lantai keras sgt...
Photobucket - Video and Image Hosting
bilik ku yg dalam proses renovasi.. sebenarnya bilik2 lain pun ada tapi cukup lah takat bilik aku jer difokuskan.. hehehe.. pintu aku pun dikopak sebab nak ganti baru... dari sini aku tahu yg rumah ku agak kukuh binaan dia sebab it takes 2 men to kopak kan engsel kayu pintu bilikku itu. [tapi sampai sekarang tak terganti2] mak aku ckp, kontraktor dulu tak main tipu... kontraktor rumahku di datangkan khas dari kelantan. aku baru je nk terkagum sebab kononnye dari jauh tapi rupanya sebab dia member abah ku~! ler... [kes dpt kontraktor murah la nih..]
Photobucket - Video and Image Hosting
Aku paling suka brader ni buat kerja.. dia ni buat kat bilik adik aku.. teliti sungguh cara dia pasang...
Photobucket - Video and Image Hosting
pandangan dari luar, bilikku yg sedang dikerjakan oleh brader2 yg bertauliah dlm hasil seni mereka... aku leka sungguh melihat mereka bertukang..
Photobucket - Video and Image Hosting
Tup tup je.. dah siap! hehehe.. aku tak sempat nk amik gmbr proses2 pnjg sebab leka bekerja serta penat. nak amik gmbr pun takde mood. tapi biler dah siap pasang, mmg cantik.. ni lar hasilnye.. tak sia2 pergelangan tangan ku sengal-nak-angkat-sudu-pun-tak-larat-apatah-lagi-kamera tu bekerja..
Photobucket - Video and Image Hosting
haa... ni lar sudut komputer ku yg telah dipasang almarinye jejak siling. aku tak sempat tangkap gmbr almari dipasang sebab digicam aku terhilang di celah2 brgan aku tu. sebaik jer jumpa, ni lar menda pertama aku tangkap! ni masa proses brg2 sedang dikemas... ni baru dalam bilik ni, belom lagi kat ruang luar tu almari ummi yg baru yg telah diubahsuai jadik ofis.. bapak byk ler fail2 nak kene susun semula... *sigh*
Photobucket - Video and Image Hosting
tempat ku beradu yg telah diberi nafas baru.. serta kertas deco yg aku tampal buat hias bilik ku yg kosong... serta merajuk sebab abah tak nak pasangkan wallpaper! tapi langsir tak pasang lagi sebab railling telah ditanggal dan belom letak yg baru lagi..
Photobucket - Video and Image Hosting
ini adalah almari ku yg telah siap di pasang sampai siling tapi belom siap di kemas brg2 nya lagi... serta lantai ku yg dah kemas di pasang..
Photobucket - Video and Image Hosting
Akhir kata, ini lah keadaan bilik ku yg terkini.. dgn takde pintunye lagi serta lantai yg telah siap di pasang beserta almari-jejak-siling yg siap dipasang..
puas hati la setakat ni.. baru lar terasa duduk dlm rumah...
hehehehe...
home sweet home~!