Saturday, August 05, 2006

Nak, Mana Yg Cantik Yer?~*

Baru balik dari kedai kasut. Pergi ke kedai kasut tanpa niat hendak membeli kasut, sekadar hendak berterapi a.k.a window shopping sahaja. Cuma terjadi satu insiden yg membuatkan aku tersentuh…

Sepasang suami isteri berusia lingkungan 50-an sedang terbongkok membelek sandal2 cantik. Perangaiku yg suka menjeling gelagat org membuatkan aku pelik kenapa makcik ni nak pilih sandal yg ku sangkakan tak muat pun dgn kaki tuanya. Bersungguh2 mereka memilih. Mungkin perasan dgn gelagat ku yg memerhatikan mereka, lantas mereka mendekati ku. “Nak, mana yg cantik yer?” sambil menunjukkan ku 3 pasang sandal yg cantik berkilat. Walupun pelik, dgn muka manis aku menjawab yg hitam. “Nak, boleh tak kamu cuba pakai?” tanpa byk soal, aku memakai sandal tu. “Cantik ye bang kat kaki dia? Macam kaki Na” ujar si isteri. “Tapi abg rasa kaki Na cantik pakai yg biru ni, kan baju dia warna biru?” ujar suaminya pula. Aku pelik. “Sandal ni utk siapa makcik?” aku bertanya. “Oh, utk anak kami. Dia ada dinner dgn syarikatnya minggu depan tapi takde kasut nak pakai.” Jelas si isteri. Aku pelik lagi. “Saya rasa kalau nak beli kasut, elok lah tuan punye kaki yg datang mencuba” semanis mungkin ayat ku agar mereka tak terasa. “Oh, katanya dia penat semalam balik lewat. Dia minta kami belikan hari ni, takut minggu depan tak sempat nak beli.” Tersenyum si ibu menjelaskan. Suaminya nampak berpuas hati dgn sandal hitam pilihan mereka. Suaminya mengeluarkan wang dari pelbagai sudut yg ada pada tubuhnya.Hati ku tersentuh dan tanpa sengaja, aku tersenyum kelat sambil memandang gelagat tua mereka sehingga selesai membayar….


Insiden yg ringkas itu menimbulkan seribu satu persoalan dalam kepalaku. Anak suruh mak ayah yg tua belikan sandal dinner? Mak ayah dia keluar semata2 nak belikan sandal utk anak dia? Anak dia takde masa nak keluar beli sandal minggu depan? Dan adakah anak dia menghulurkan wang utk membeli sandal tu? Paling penting sekali, macam mana layanan anak dia terhadap mereka di rumah? Sewaktu keluar dari kedai, air mata ku bergenang…

Dikesempatan ini juga, setelah memastikan tarikh Irbid dan Bangi adalah bertepatan 5 August, I would like to wish a very HAPPY BIRTHDAY to Muhd Nazirul a.k.a Mando who has reach his 18 years old today. I pray you the very best in life and may you have another great year of living…


Birthday boy with his beloved mother. Happy 18th Birthday~*
Also, Happy Birthday to YasminCi and Nanie. May you all achieve the highest success in life and may ALLAH bless you all... Happy Birthday~!