Wednesday, October 04, 2006

Unprepared~*

“I hope we are able to finish all the presenters by today. Are you okay with that sharifah?” PM Dr. Noor Hana pandang aku sambil tersengih. Aku sengih balik. Terus aku merasakan darah mengalir tak tentu hala dalam tubuh aku. Aku just boley jawab.. “huh..?” sedangkan hati ku dah menjerit ‘WHAT..??!??’

Setiap Rabu aku ada seminar fizik. Macam kelas wajib pun ada tapi kami tak belajar apa lah. Just dtg dgr org present on their research. Kedatangan adalah wajib. Kebanyakan masa aku duduk belakang sambil head-banging. Ngantuk beb petang2 dengar org cakap2 kat depan~! Tapi dah consider macam kelas wajib, kene hadir la jugak.

Tapi petang tadi memang lain dari yang lain. Patutnye giliran aku bentang minggu depan. Tapi agaknya nak cepat, Dr. Nana nak semua orang setel by today. Aku tanya Ina kat sebelah… “habis macam mana dgn org2 yg patutnya present minggu depan?” aku tahu ada dalam 3-4 org yg sama tarikh presentation dgn aku. “Lar kak.. kan ke dia dah kata last week nak habiskan semua org hari nih?” Lagi sekali mata aku bulat. Macam mana boleh tak sampai information ni kat aku?

Aku takde masa nak geram kat sesiapa. Aku terus berdesup ke makmal ku sewaktu pembentang pertama mulakan cerita. Tuhan je lah tahu betapa kelam kabutnya aku masa tuh. Betapa CUAKnya aku~! Data aku tak analisis, result ku tak sorting lagi. Aku nyer bahan nak present macam kelam kabut lagi. Aku bukak pendrive and ternampak presentation aku sewaktu dengan seminar dulu-dulu. Tak logic rasanya aku nak guna lagi bahan bentangan yang sama. Then aku ternampak presentation progress yang sepatutnya aku bentang kat prof tapi tak jadi. Aku bukak balik and study balik apa menda lah yg aku tulis ni dulu. Lebih relevan sebab dalam slide bentangan ni ada result walaupun result dah tak boleh pakai sebenarnya. Result aku yang baru ni tak analisis betul2 lagi. Tak sorting lagi graf mana nak amik. Dalam aku takde pilihan sangat, aku just amik apa yang ada and kembali ke seminar tadi. Tengah-tengah jalan tu, aku dok cuak gile nak mampus memikirkan apa menda lah aku nak cakap kat depan nanti. Sempat lagi la ada org sms aku ucap good luck. Naik sikit la semangat aku. Presentation ni penting. Menentukan pointer aku sem ni. Aku doa2 je la takde sapa2 tanya soklan yg merepek2. Siap aku bagi jawapan yg merepek gak.

Tak sempat aku panas punggung duduk atas kerusi, Dr. Nana terus pandang aku and said “your turn after this ok” Aku jawab dgn senyuman walaupun aku tahu senyuman aku tak mampu nak luah kan yg AKU TAK PREPARE! Tangan aku sejuk menggigil hanya Tuhan serta Ina kat sebelah aku je yang tahu. Aku bakal bentangkan hasil penyelidikan dengan result tak seberapa serta penampilan aku yang sempoi. Terlalu sempoi! Tudung biru-lusuh-tapi-sedap-pakai, t-shirt putih and jeans-biru-lusuh-yang-sedap-pakai-jugak. Baru jer aku nak tunduk bawah berdoa diberi keyakinan, tiba2 baru perasan yang aku berselipar jepun je~! Ya Allah… lemah balik sendi lutut aku. Nama aku akan dipanggil bila2 masa je dan aku takde masa dah nak rasa malu...

Sampai je kat depan, dengan gaya bersahaja [bapak la cuak gile sebenarnya tapi gaya cool mesti ada....], aku masukkan pendrive dan bukak slide. Serius aku berselipar jepun dgn jeans lusuh je masa present tadi. Tuhan je tahu betapa berdebarnya aku nak bukak slide pertama tu. Tapi aku tepis segala menda2 buruk dan fokus membentang. Aku pandang org depan macam biasa dan memberi penerangan terbaik sampai diorg angguk faham. Itu lah kepuasan aku sebenarnya biler bercakap depan org. Pada aku, asal diorg faham cakap aku, tak yah tgk slide lagi baik. [sebab slide aku kelam kabut sebenarnya.. heheheh ;p]. Macam2 diorg tanya, tapi mujur lah jawapannya dalam julat aku boleh menggoreng lagi. Hehehehe...

Habis jer bentang, Dr. Nana pandang aku and said “Thank you, Sharifah... you are very well-prepare. One of the best presenter so far…” Aku pandang Dr. Nana menganga. Terkejut dgn kata2 Dr. Nana seraya hati ku berbisik,‘Ye lah tu well-prepared sangat!! Kalau la dia tahu aku tak ready pape langsung and baru tahu tadi, agak2 markah aku kene potong ke ha?’ Aku malas nak peduli and angguk secara sopan je. Aku kembali ke tempat duduk dengan seribu satu kelegaan yang tak terucap. Kalau ikutkan, aku memperjudikan sesuatu yg sangat penting utk sem ni. Pape pun, aku lega menda dah lepas walaupun tak puas hati sebab tak prepare betol2. Aku harap kata2 Dr. Nana tadi memberi dimensi baru utk aku mencecah 4 flat sem ni. [Cewah…~! Hahaha ;p] Aku duduk2 je, terus kene cubit dgn Ina sambil dia berkata “Lain kali akk jgn tipu saya cakap tak prepare. Pandai betol akk berlakon cuak tadi! Mana akk belajar present eh?” dengan muka seriusnya aku jawab “Akk tak prepare lar~!!!” Adoi……

Tobat aku tak nak buat kerja giler ni lagi... Always be prepared for the unexpected… *sigh*


Btw, Happy Belated Birthday to a dear friend Abdullah AsHraf @ Acap... hehe ;p