Tuesday, April 10, 2007

My eating habit~*

Have been busy lately with lots of stuff.. but hey, I’m in mood to jot sumthing here. [kalau takde mood tuh, hampeh malas nak bukak blog nih~ huhu]

Takde apa nak citer sgt. But this one thing came up to my mind. My eating habit. It seems that my eating habit makes people’s eyebrow to be like ziana zain. Hehehe.. let me tell why..

1. Nasi sikit, lauk byk. Kdg2 nasi tenggelam dalam lauk. Tak nmpk langsung. Pastu kening diorg mcm ziana zain terangkat sambil bertnya, “kau makan lauk je ke? Bukan tadi aku nmpk kau amik nasi ke?” haha~

2. Lepas makan, memang tak minum. Takde air kat sebelah aku kalau makan. Then again, kening ziana zain terangkat sambil tanya, “eh? Kau tak minum air ke? Tak tercekik? Meh2 sini minum air aku..” hehehe.. thanks but no thanks actually.

3. [Sambil kening diorg terangkat gak]“Aik? Air suam je ke?” itu kalau aku byr sendiri la.. kalau ada org belanja aku mkn, aku order lah air epal suam, itu pun sebab nak jaga hati org yg belanja aku. hehe.


Itu lah antara menda yg org tnya kalau mkn dgn aku. Tak kesah la tu, dah biasa. But I also have other eating habits too….

~ Bangun pagi tak gosok gigi, terus minum air kosong 2 gelas. Wajib~ kadang2 tu siapkan air mineral kosong kat sebelah katil. Malas nak turun dapur.
~ Pagi2 mmg peel carik buah dulu. Tak pun minum susu. Either one. Tapi takkan mkn dua-dua sekali gus. Pagi tu minum susu, buah dah takkan mkn. Kalau mkn buah pagi tu takkan minum susu.
~ Tak minum ais or air minuman manis. Carbonated drinks? Way no… tapi kalau dihulurkan org, memang minum lah untuk menghormati org yg menghulur. Kalau minuman air batu tu, memang minum 2-3 teguk je. Jaga hati org yg offer.
~ Pagi aku tak control makan. Selagi belum kol 12 tghari, sukati aku lah nak balun makan byk mana pun. Dan aku tak kesah makanan tu bergoreng ke rebus ke, aku tak cerewet. Hahaha~
~ Sayur mesti ada. Kalau takde, terbantut selera makan aku.
~ Makan buah dulu sebelum balun makan heavy meal. Tapi kalau takde, tak kesah je. Feveret buah sblm makan nasi~betik dan tembikai.
~ Aku makan takkan campur makanan darat dan laut. Kalau makan daging, aku takkan mkn ikan. Daging aku boleh nak campur mkn dgn ayam. Kalau ikan, aku boleh nak campur makan dgn udang dan sotong. Tapi kalau aku tercampur makan makanan laut dan darat tu, sebab aku mkn dgn kengkawan dan jaga hati member2 kita share2 makanan. Thanks lah kat kengkawan aku.
~ Air kosong adalah feveret. Aku terlalu jarang minum air batu dan air manis. Aku minum air kosong dgn kadar tak terkawal setgh jam lepas aku amik heavy meal. Kat makmal and bilik mmg bersepah2 botol air mineral. Haha.
~ Air mineral feveret aku adalah di guardian. Murah beb~! 600ml baru harga 85sen~! 1500ml baru rm1.20~! air mineral lak tu, bukan air minuman. Kalau kat luar air mineral 500ml pun singgit~ cekik darah betol… sanggup dari UPM datang ke Mines semata nak pergi guardian beli air mineral. [hampeh kena gelak dek syada~].
~ Kalau mkn malam,mmg bdn cepat naik. Sejak mando gelakkan gmbr aku makin berisi tuh, aku tekad tak mau mkn byk waktu mlm. Risau sbb kalau bdn aku berisi, aku cepat sakit. Tapi dinner itu wajib sebab kajian ckp, kalau tak mkn mlm, pengumpulan kolesterol mudah berlaku. Nabi pun ckp, jgn tinggalkan makan malam. So malam2 hari aku meratah baki sayur dan buah. Kalau takde, aku bantai oatmeal campur biskut aku patah2kan kasi crunchy sket oatmeal aku.. yummmm… haha.

So, tu la serba sikit pasal habit makan aku. Aku sebenarnye menyampah gak bile org ckp aku diet nk kurus. Tapi aku tak salahkan diorg sebab diorg tak paham. Masalahnya, aku makan sebab kesihatan, bukan sebab diet. Kalau nak diet pun sebab kesihatan bukan sebab nak kurus. BMI aku berada pada tahap yg sehat sekarang ni [aku naik mesin, mesin tuh keluarkan result 'cemerlang - BMI-20'] dan takde sebab aku nak kurus2 segala nih. Tak payah~ sebab yg penting sekarang adalah kesihatan aku sebab aku tak suka jumpa doctor, tak suka masuk klinik dan hospital. Alhamdulillah, dah lama giler tak sakit. Tak ingat kali terakhir sakit teruk2 tak boleh bangun tuh. Kalau sakit demam selsema sikit2 tu sebab aku saje buat2 sakit nak bermanja. Hahaha~ So, sebaik mungkin aku tak nak sakit. Kang kena heret masuk hospital, aku tak nak~!!! Besar woooo jarum2 kat hospital tuuu…. huhu~

Dan akhir kata,org tua2 ckp, apa yg kita makan masa muda ni akan nmpk kesannya masa tua nnt. Jadi, kalau ternmpk org2 tua yg sehat awet2 muda tu, korek2 lah rahsia amalan pemakanan mereka masa muda...