Tuesday, February 06, 2007

Otak ada... Akal takde~*

Kalau dulu...
Dalam kampung tu, nak duduk hisap rokok, ternampak bapak jiran lalu, terus sorokkan rokok. Takut. Nanti habis kene belasah dgn ayah sendiri kalau jiran tu mengadu kat ayah. Dan kalau anak2 masih melepak lagi waktu2 maghrib tu, kaum2 bapak dah ready rotan kat tangan kalau anak tak balik lagi. Yang lebih bagusnya, tak kira lah anak sesiapa pun dalam kampung tu, habis dibantainya kalau dok melepak lagi waktu maghrib. Begitu lah terjaganya akhlak walhal tahap pembelajaran masa tu tak tinggi mana pun. Zaman tu dapat jadi kerani pun dah kira gempak habis lah...

Sekarang ni...
Anak dah belajar tinggi. Semua dapat. Masa zaman mak ayah tak dapat apa2 dulu, semuanya dinikmati sekarang ni. Kononnya tak nak anak rasa susah mcm dulu. Tapi budak2 sekarang lupa diri. Merempit sana sini. Melepak sana sini. Buang masa. Sama je macam zaman dulu. Nakalnya takde beza. Malah sekarang lebih bebas. Maklum lah, dah ada pub dan club yang operasi sampai pagi buta. Dulu mana ada....

Bezanya....
Dulu cikgu nak rotan anak, mak ayah yang hulurkan rotan. Sekarang ni, cikgu pegang rotan je kena saman. Kalau budak buat salah, kasi kaunseling je. Kaunseling...?? Boleh jalan ke? Diorg main kasar, patut lanyak je kasar2. Takat mana lah cikgu nak rotan, takde sampai matinye! Yang penting niat cikgu tetap nak membentuk displin pelajar2. Tapi mak ayah bukan semua faham. Konon sayang anak ditangan2 kan. Hasilnya anak jadi terover manja bila segala menda diorg nak boleh dapat. Menda senang dapat, susah lah nak hargai. Dengan cikgu pun dah tak takut, mana nye nak bentuk displin diri... apatah lagi moral dan nilai etika.

Mak ayah bangga bila anak belajar pandai tinggi2. Kejayaan anak adalah hadiah yang tak ternilai buat mak ayah. Betol la tu. Parents mana tak bangga. Siap sponser anak study oversea. [Ataupun yang bersusah payah nak dapatkan sponser anak study oversea] Tak kesah la tu. Aku pun tumpang bangga anak Malaysia berjaya. Akademik cemerlang, semua nak sponser kan...

Tapi kenapa? Kenapa diorg belajar tinggi tapi tak nak guna akal? Common sense aje. Anak berjaya tapi bawak balik etika buruk dari sana. Budaya sana. Kalau dapat tempat yang berbudaya memelihara akhlak tu, alhamdulillah la. Tapi kalau dapat yang balik dari tempat yang bertentangan dgn nilai2 masyarakat kita? Anak bawak balik degree tinggi tapi dgn akhlak yang rosak, boleh pakai ke org macam ni? Pandai mmg la pandai, sijil tertera first class honors dan aku pun tumpang bangga tapi kalau bawak sekali nilai moral yang rosak, aku takde respek lah org macam ni. Jadi apa nak dihairankan kalau engineer2 besar, lawyer2, doctor2 atau sesiapa yang berjawatan tinggi tu ada kes bersedudukan, minum arak dan berjudi? Dan apa nak heran kalau rasuah dan makan harta haram berleluasa? Walaupun tak semua tapi ini lah orang2 yang ada otak tapi akal takde.

Ni satu lagi kes. Yang berimej baik. Pada mata kasar orang lain, nampak mcm insan yang memelihara agama. Bagus la. Bab imej dia ni aku cuba ambil iktibar. Tu belom lagi kes dia ni bekas pelajar jurusan agama kat mesir tuh. Kiranya ilmu agama dia lagi tinggi lah dari aku. Tentulah aku respek. Tapi... dengan mak mertua sendiri tak reti nak layan. Lepas makan kat rumah mak mertua, tak reti2 nak offer diri tolong apa2. Mak mertua pulak yang kene basuh pinggan dia makan! Baru kawen, anak pun takde lagi. Datang rumah mak mertua dibuatnya diri macam tetamu. Tu belum lagi bab paksa suami balik cepat. Awak tu bini, tentulah suami kene dahulukan mak dari bini. Agama sangat menekankan perkara ni. Mustahil lah dia tak tahu. Tu la bak kata Kak Za, tudung bulat, akal bujur~! Aku gelak aje la. Menda kecik aje.

Lagi satu kesah aku pernah berdepan dgn parents yang mengaku tak nak marah anak sangat sebab takut anak memberontak. [masa aku borak2 dgn makcik ni, anak dia tgh mop lantai] aku angguk2 setuju aje lah walhal hati tak setuju. Nak jaga hati orang tua lah katakan. Tak pasal2 masa tgh2 borak tu, anak dia suruh [bukan mintak tolong ye] ambilkan mop kat tepi pintu sana. Terpaksa lah mak dia yang tgh rancak borak dgn aku tu, bangun dan ambilkan mop tu utk anak dia yang tgh mop lantai. Aku terkejut. Bukan apa. Kalau kau hormat mak kau, kau takkan suruh mak kau amik kan mop tu. Lebih2 lagi mak kau tgh borak2 tu. Dari situ, aku menilai semula erti hormat. Nilai etika yang terdidik dlm diri dia. Anak dia kerja PTD. Baru kerja. Jadi bayangkan lah kalau org macam ni yang jadi pemimpin kita, macam mana nak teraju negara kita?

Jadi kalau dah menda2 kecik macam ni ada dalam masyarakat kita, apa nak heran dgn keruntuhan akhlak negara kita? Dan paling buruk sekali ialah bila takde sape nak menegur dan pandang sebelah mata je dgn menda2 kecik macam ni. Ye lah.. aku pun bukannya baik sangat, pernah jugak buat jahat tapi sampai bila nak tunggu orang betol2 baik datang tegur? Dan yang penting jugak, aku ambil iktibar dari menda2 kecik yang berlaku sekeliling aku ni.. bila kurangnya suntikan etika dan nilai moral yang baik dalam diri seseorang tu, maka ini lah yang dikatakan otak ada tapi akal takde, walau tinggi mana pun degree atau jawatan yang kau pegang... memang tak guna...