Wednesday, February 14, 2007

Nak lepas lelah kejap~*

Dah 3 hari 2 malam bersengkang mata. Sengkang mata buat analisa data. Buat graf. Setiap satu aku kena perhati kan betol2. Equation yg aku pakai tak boleh lari. Mati aku kalau salah satu equation tu lari… habis semua graf aku boleh tunggang terbalik. Sample aku buat ada 5 konsentrasi dan setiap satunya kena ukur dgn suhu berbeza. Ada 5 jenis graf nak kena buat means 5 konsentrasi x 5 suhu berbeza x 5 jenis graf = 125 graf~! Dan ini utk sample aku yang ada 2 jenis bahan je. Ni sambil aku ukur sample, aku masih lagi giat buat sample lain dgn menambah kan lagi satu bahan menjadikannya jenis sample yang baru. Then kena buat lah lagi 125 graf. So sekarang nih aku buat 3 kerja dalam satu masa - buat sample macam main masak2, ukur sample pakai alat mcm oven-tak-reti-nak-stabil-suhunyeh tu dan analisa data sample pakai excel ni ha. Balik rumah, sambung lagi buat graf sampai pening pastu tidur~!

Dulu aku tak macam ni. Dulu tak cekap. Segala menda buat satu2. Baru belajar lah katakan. Tu pasal lembab dan relax je aku buat. Sekarang masa dah cemburu dgn aku [hahaha-ye lah tu~] So, terpksa lah buat 3 in 1. Korban segala masa - masa tidur, masa makan, masa tgk series & tv and masa chatting. Semuanya sebab nak hasilkan graf yg terbaik utk prof aku yg high expectation tuh. Last2 bila kena bebel mcm tu, aku nak mengamuk bengang gila pun dah takde daya. Aku redha je dikatakan buat kerja mcm technician [ntah nape hina sgt org kerja technician ni di mata prof aku], redha je bila semua graf cantik aku diconteng pangkah dan bulat2 pada tempat dia suka. Katanya, tak guna buat graf cantik2 tapi tak reti explain. Katanya lagi, aku kena kerja macam seorang saintis yang tahu punca dan sebab musababnya. Pastu bebelan dia yang lain-lain tu aku tak payah citer lah. Boleh tahan lah bingit telinga aku nih.Yang pastinya aku penat~!

But that’s not my point lah. Sekadar aku nak merungut je. Walupun org kata tak baik merungut, tapi sesekali aku nak lepaskan lelah jugak. Ye lah.. penat beb~! Dah sengkang mata buat graf, tinggal sikit je lagi nak muntah, bila present hasil analisa kat supervisor, boleh lak dia kata aku buat kerja macam technician~! Haihhh.. maunye aku tak lelah. Tinggal aku tak menangis je. Semua memang sedia maklum dgn prof aku yang seorang ni. Caranya memang mcm seorang bapa yang sangat tegas mendidik anak. At least, that’s the positive thinking yg ada dalam kepala aku setiap kali kena bebel. Tu pasal tak amik hati. Tu pasal aku terima je segala teguran dia. Tapi sesekali, memang aku rasa down jugak. Sebab dah selalu sgt aku rasa diri nih bodoh tak faham apa-apa. Dia kata aku buat kerja tak tahu hujung pangkal, aku angguk je. Dia kata aku buat kerja takde objektif jelas, aku angguk je. Dia kata data aku macam sampah pun aku angguk je. Dan tak pernah sekali pun aku geleng setiap kali dia mengaku dirinya tahu segala benda. Memang dia berhak cakap mcm tu dan takde hak aku nak bangkang. Memang perit lah sikit bila ilmu kita tak diiktiraf tapi bila pikir ada orang lain yg pernah kena lagi teruk dari aku,jadi aku bertahan aje lah. Tak pasal2 teringat lak budak2 ni selalu tanya aku dulu. “Tak susah ke buat master?”. Dulu aku jawab, kalau rajin-senang dan kalau malas-susah. Tapi pandangan aku sekarang dah lain. Rajin ke malas, sambung belajar nih memang susah~! Dapat lak supervisor yang strict lagi cerewet, tak yah citer lah…

So, cuti raya cina ni aku nak cuti puas2~! Family aku dah plan nak pergi holiday ke kelantan. Balik kampung~ Lawat kubur arwah atuk aku yg baru meninggal cuti raya haji yang lepas (Al-fatihah..) Lawat sedara2 aku yang dah lama tak jumpa. Tak lupa juga untuk berterapi di kawasan bebas cukai itu. [shopping~ yuhuu~! ;p] Hirup udara segar di tepi pantai cahaya bulan.. Aduhai.. tak sabarnya nak balik kampong ni….