Thursday, April 12, 2007

Seram siri 3~*

Malam tu aku bertugas jaga asrama. Memang menjadi idaman setiap grup prefect nak tugas jaga asrama sebab ptg2 or malam2 dah tak payah pergi prep. Aku bersama 4 lagi ahli grup prefect yg lain dlm dorm sementara asrama memang kecoh 5 minit sebelum dikosongkan. Prep malam. Jam dah pukul 7.55pm, aku keluar, ready nak buat announcement kosongkan asrama. Hampir lengang tapi masih ada adik2 yg tak keluar lagi. Aku tunggu. Sambil2 tu aku jenguk2 lah bilik sakit dan bilik rehat serta bilik study. Lampu terpasang tapi orang dah takde. Sabar aku menunggu semua lampu dorm dimatikan.

Jam dah pukul 8.05pm, aku buat announcement. Semua lampu dorm dah tutup. Member2 grup aku kat dalam, dengar radio and gosok baju gamaknya. Tak kesah. Dah memang giliran aku buat rondaan. Semua lampu dorm dah dimatikan, tinggal lampu2 kat bilik bawah ni je tak tutup. Lampu kolah hujung sana pun tak tutup lagi. Keliling dah senyap dan sunyi. Tapi letrik kena jimat. So, aku pergi tutup lampu bilik sakit dan bilik rehat. Last sekali bilik study. Then aku menuju ke kolah hujung sana, niat nak tutup lampu.

Tiba2 aku dengar ada air mengalir. Kolah yg tersorok tu aku jenguk dan memang sah paip tak tutup. Aku tutup. Aku keluar dari kolah tu then ternampak lampu bilik sakit terbukak balik. Laaa… ada org lagi ke? Tadi dah tutup. Pergi jenguk2 takde org pulak. Aku tutup balik lampu bilik sakit tu. Elok je aku tutup tu, terdgr pulak paip air dibukak balik. Ishhh.. aku dah geram ni, ada budak tak keluar asrama lagi ke? Aku berjalan menuju ke kolah.

Aku jenguk sebalik dinding kolah tu, air paip yg sama terbukak lagi. Siapa lah yg tak keluar asrama ni lagi. Sempat masuk kejap basuh tgn agak nye. Takpe lah. Aku tutup balik paip tu. Tak pasal2 dengar mcm ada org membasuh kain kat sebalik dinding kolah setinggi paras pinggang aku tu. Aik? Sape pulak tak keluar asrama lagi ni? Berani betol~! Aku pusing nampak minah rambut kusut paras pingang tu berkemban lagi sambil basuh2 kain. Dia membelakangi aku. Senang hati betol tak keluar asrama lagi. Then aku tegur lah…

“Dik… kenapa tak keluar asrama lagi? Dah pukul 8 ni, banyak lagi ke nak basuh?” aku bersuara dgn penuh diplomatic. Dia tak jawab sebaliknye terus membasuh dgn rancaknya. Aku pelik. Pekak ke? Memang aku biarkan dulu. Aku tak terus pintas dia sebaliknya aku keluar dari area kolah tu dan jalan ikut sebalik dinding dgn niat nak terus berdepan dgn dia. Lagipun lantai bersabun. Licin pulak selipar aku pakai nih.

Dinding kolah tu berlubang bunga. Dalam aku berjalan nak pandang dia dari depan, tiba2 air yg mengalir kat longkang depan aku ni jadi warna merah. Aku terkejut. Tak sempat aku nak pergi menghadap dia, di sebalik lubang2 dinding kolah tu, aku ternampak minah tu tgh basuh tuala wanita yg merah berdarah sambil lidah dia panjang jilat tuala2 wanita yg masih fresh nampaknye. Muka dia sebalik rambut kusut panjang tu aku tak nampak. Terperanjat nya aku jangan cakap lah. Kalau dah terkejut sangat aku ni, memang suara dah tak keluar tapi kaki dah laju pecut 100 meter menuju ke dorm aku kat hujung sana. Dan masa aku berlari tu, memang aku perasan bilik2 keliling aku ni terpasang balik lampunya. Cerah balik. Memang aku takut gila! Aku lari dan terus berlari…

Sampai depan pintu dorm aku, Tuhan je lah tahu betapa kecutnya hati aku. Rasa nya darah aku dah tak mengalir dah. Aku tengok keliling, boleh pulak tu mmber2 aku yg lain takde~! Aku sorg2 je ke kat asrama tuh? Mana diorg pergi? Warden dah memang takde lah, gelap je bilik diorg kat sebelah tuh. Aku dah tak terkata apa. Aku terus panjat katil, tarik selimut aku dan terus gapai yasin aku bawah bantal. Terketar2 nya aku Tuhan je lah yg tahu. Tiba2 aku dengar bunyi bising kat luar. Suara 2-3 org bercakap2. Aku nak menjerit, still suara aku tak keluar. Asrama aku dulu wajib pakai kelambu sebab nyamuk mmg byk. Jadi, siap dgn kelambu sekali aku guna buat selubung badan aku. Berpeluh jgn cakap lah.

Tiba2 badan aku digoyang2. Masa tu lah baru suara aku keluar. Aku menjerit kuat. Takut. Pendek je tapi cukup buat mmber aku terkejut dgn muka pucat aku. Rupanya diorg keluar pergi dewan makan kejap kat sebelah nak amik makan malam. Diorg tanya kenapa semua lampu bilik tak tutup. Aku geleng mmg tak mampu nak ckp apa2. Aku tak mampu nak cerita perkara sebenar tapi aku ajak diorg keluar temankan aku tutup lampu. Sebaik saje kami semua nak melangkah keluar dorm, rupanye keadaan dah gelap gelita. Semua lampu2 dah dipadamkan. Kali ni, giliran muka diorg pulak yg pucat. Cepat2 kami tutup pintu, pasang lampu dorm, tutup semua tingkap dan selubung dgn telekung sambil baca surah Al-Mulk berulang2 sampai pelajar2 puteri yg lain balik dari prep malam…