Monday, March 02, 2009

Some facts~*

Sementara tunggu gambar second round tengah upload, here are some facts that i like to share..

- Overall aku akan berada di Houston,Texas selama 3 setengah bulan. Will be back in Malaysia tengah bulan May kang.

- Ada 18 org yang join training nih. They are from Polland, France, UK, Mexico, Houston, Singapore & Malaysia. Paling ramai dari Malaysia - 5 orang.
- Each of us akan pergi ke field assignment for 3 weeks. We are all scattered to Egypt, Oman, Thailand, Canada, Alaska, Gulf of Mexico, North Dakota & Louisiana. After 3 weeks, we will be back to Houston to finish the overall training.

- Selama aku di sini, hanya sekali saja makan daging/ayam di Chinese halal restaurant kat Houston right before aku sampai Louisiana. Maka boleh bayangkan berapa banyak lemak yang aku dah avoid. haha.

- hanya makan ikan dan buah dan sayuran sajor. Dan adalah sikit cheese dan chocolate. SIKITTTT jeeee....

- orang2 sini teramat peramah. Kalau sekali terserempak diorg boleh main tegur dan borak dengan kita macam dah kenal 10 tahun.

- Orang2 sini tak familiar dengan moslem. Maka terlalu banyak persoalan basic Islam yang aku perlu jawab.

- Tak kurang juga orang ingat aku ni nun (biarawati church tu) hanya disebabkan aku bertudung. Tudung aku banyak menimbulkan tanda tanya orang2 keliling.

- Masa screening kat airport nak masuk USA, aku dibawa memasuki kawasan khas check samada aku bawak explosive ke tak. Member2 lain lepas je. Maybe sebab aku bawak imej terrorist lah konon. Cheh...

- Diorg ingat bahasa kebangsaan negara kita adalah English because they say i speak really fluent english. Tapi aku dah betolkan fakta tu and i said some few malay words tapi diorg ingat perkataan bahasa kita guna simbol macam chinese character pulak. Maybe sebab ada 3 org chinese dalam group kami. Nampak tak betapa letihnya aku nak menerangkan kat org2 asing ni? Adoi.

- Second language for the people here is Spanish mostly sebab ramai org Mexico. Orang2 Mexico kat sini umpama org Indon kat Malaysia. Diskriminasi pun sama.
- Sini left-hand drive and semuanye completely terbalik dari driving culture negara kita. Ada sekali tu aku drive, aku hampir tersalah masuk lane tapi peel truck sini suka berhenti sebatu dari kereta lain, so aku terselamat.
- Aku terlalu sibuk memastikan aku tak speeding at the right lane and memandu di lane yang betol sampaikan 5-6 kali aku pergi ke shopping mall yang sama pun aku masih tak hapal2 jalan nya.
- Drving culture sini jauh lebih baik dari malaysia. Bukan muji tapi ni fakta. Tapi kereta2 sini semua bagak2 and they mostly drive SUV, 4WD and trucks. Even lorry pun takde. Nak transport barang, diorg drive container terus. Besar giler.
- Selama sebulan ni, hanya sekali je makan daging/ayam. Pipi aku dah kekurangan lemak. Dah takde bunyi toing-toing biler aku tampar-tampar pipi aku. Good news huh? hehe. But the bad news - aku rindu makanan Malaysia! wuaaaaaa~~~