Wednesday, September 10, 2008

Menunggu masa~*

Kawan aku ada cakap, kerja kerja jugak, tapi entertainment jangan lupa. Aku cakap, kerja kerja jugak, sukati aku lah nak berhibur atau tak. Harhar. Takde kena mengena. Aku tukar sikit lah. Kerja kerja jugak, infotainment jangan lupa. Jadi aku rasa hal2 politik kat negara kita ini adalah sebahagian dari infotainment yang menarik. Aku terasa mendapat informasi dengan ter-entertain secara menarik. Sape tak nak amik tahu, boleh pangkah blog ni. Tapi jangan pangkah tuan punya blog. Heh~

DSAI dah beberapa tapak lagi sebelum nak jadi bentukkan kerajaan yang baru. Yang aku kelakar nye, tetiba lak ahli2 parlimen Sabah Sarawak ada lawatan budak sekolah (aku panggil lawatan sambil belajar sebagai lawatan budak sekolah) ke Taiwan. Kononnya nak belajar tentang perkembangan agriculture (tetiba lak terlupa maksud Agriculture dlm bahasa melayu-kesan dari pembelajaran Sains dalam bhs Inggeris) Aku tertawa lambang terhibur. Menarik betol. Apa kena mengena ahli parlimen Sabah Sarawak tu nak amik tahu pasal daun pokok bunga kat Taiwan? Wajib pulak tu. Siap sape2 balik sebelum 19 September, akan didenda. (kiranya tak dibenarkan balik lah) Adoi.. senak perut aku. harhar~ Kesimpulan aku boleh buat ialah, tak mustahil boleh berlaku anjakan tarikh dalam perlaksanaan rancangan 16/9.

Bukan apa, aku kesian tgk kerajaan kita sekarang mcm panas 'peha' *istilah yg lebih sopan dari perkataan asal*. Macam2 diorg buat. Dari rang undang2 DNA, ke sumpah menyumpah dan akhir sekali buat lawatan sekolah ni, jelas terang lagi nyata bersuluh kerajaan kita ni macam cuak. Ada2 je lah. Korang tak kesian ke? Pastu kalau keluar TV puak2 diorg ni, suka nak 'tidak-pandaikan-diri' *pun istilah yang lebih sopan* dalam kaca tv. Kesian aku tengok. Buat lah macam2 mana pun, rakyat kita dah pandai. Pandai jadi juri ala-ala rancangan realiti. Yup. Realiti senario politik negara kita. Lain orang lain pandangan. Ada yang kutuk. Ada yang atas pagar. Ada yang menyokong. Ikut korang lah. Yang pasti akhirnye, semua2 ni membentuk menjadi sesuatu yang seimbang. Bila ada kerajaan, pasti ada pembangkang. Biler ada penyokong, pasti ada pembantah. Baru lah seimbang.

Tapi biler satu bahagian jadi lebih berat dari bahagian yang lain, akan berlaku ketidakseimbangan. Maka akan jadi sebahagian yang lain itu menjadi lebih dominan. Maka kita akan lihat sejauh mana bahagian yang lebih berat ini bakal mendominasi. Hanya masa yang menentukan.

Aku tak sabar nak tunggu. Cepat2 lah~ Rimas dah ni...