Wednesday, April 25, 2007

Seram siri 5~*

Kejadian ni berlaku masa aku kat UTM dulu. Masa tu aku join kelab kaunseling dan kerjaya @ KKDK. Aktif gak lah. Join byk kursus dan seminar yg best2. Dapat gi jungle tracking. Antara kursus yg aku pergi adalah utk melatih fasilitator sebab kelab aku ni melahirkan tukang2 cakap kat depan yg menaikkan motivasi dan semangat org. So, nak jadi tukang cakap menaikkan semngt org ni, fasilitator pun perlu dilatih jugak. Aku tak terkecuali.Salah satu kursus aku pergi dibuat kat Gunung Pulai, Johor. Motif kursus ni adalah utk melatih kami fasilitator. 4 hari 3 malam. Kejadian ni berlaku pada malam terakhir kursus tuh. Malam operasi burung hantu.

Jam dah pukul 12.30 tghmlm. Ayahanda bagi taklimat. Mencurahkan ilmu hutan melalui pengalaman dia 20 tahun tu. Salah satu pesanan dia yg aku ingat sampai sekarang ialah, jgn sesekali suluh atas kalau masuk hutan di tengah malam. Dia berpesan tu sambil lampu suluh kat tangan dia tu dihalakan ke atas. Ish… Cuak lah kitorg yg seramai lebih kurang 40 org nih. Tak pasal2 terdgr macam ada menda lompat dari satu pokok ke pokok lain. Ceh~ monyet ni saje nak takutkan kitorg. Walaupun monyet, kitorg tak berani nak pandang atas.

Operasi bermula. Org yg guide kami ni adalah ayahanda serta brader2 yg dah pengalaman masuk2 hutan ni. Kiranya pihak luar lah yg train kami fasilitator2 UTM nih. Ayahanda dah bagitahu macam mana nak cam laluan dalam hutan2 gelap nih. Katanya, setiap checkpoint akan dipasang lampu sportlight kaler kuning yg berkelip2 selang setiap 3 saat. Jadi matlamat kami kena sampai ke setiap checkpoint tu meredah kegelapan malam hanya berpandukan lampu spotlight tu je. Mesti sampai ke checkpoint tu. Apa2 je boleh ada kat tengah2 jalan tu, pandai2 lah kami redah.

Perjalanan aku bermula. Kol 1.30 pagi aku masuk. Memang kena masuk sorg2. Kami semua cuak tapi tak berani nak luahkan. Nampak lampu kuning berkelip2 depan tu. Eh tak lah jauh sgt. Aku ikut je lampu tu. Org depan aku dah tak nmpk lah. Betol2 lah menguji mcm2 dlm diri aku nih. Takut. Seram. Sejuk. Cuak. Yakin. Kena berani. Paksaan diri. Bergantung pada Dia. Semua bercampur2 dalam satu jiwa nih. Salah satu kursus yg membantu aku membina kecekalan dan ketabahan diri aku. Tu pasal aku ingt sampai sekarang. Check point pertama, kedua dan ketiga, aku lepas. Lega tapi masih ada 2 checkpoint aku kena habiskan.

Baru je nak jejak checkpoint ketiga tu, tiba2 aku nampak 2 spotlight. Satu kuning dan satu lagi biru. Yg biru tu berkelip gak tapi lambat dari yg kuning dan masa dia kelip tu tak tetap. Aku tengok je spotlight biru tu. Then aku dapat tangkap la maybe itu spotlight tipu dari ayahanda taruk nak tgk ada tak yg mengingkar arahan. Aku ikut gak spotlight kuning. Tambah pulak, spotlight biru tu gerak2. Tak tetap. So, aku tuju ke spotlight kuning tuh.

Nak dekat checkpoint ke-4 tu, aku perasan spotlight biru tu mendekati aku. Ish… dah la aku tgh takut dan sejuk, lagi lah brader pegang spotlight biru ni nak takut2 kan aku. Aku malas layan. Tapi biler dia semacam dekat je kat belakang aku, tiba-tiba bulu roma aku meremang. Aku jadi seram sejuk. Sepanjang aku berjalan tu, mmg aku berzikir tapi biler dia dekat tu, suara zikir aku jadi kuat. Then tiba2 kaki aku berlari laju. Redah ape je yg ada kat depan tu. Semacam takut gile. Berlari sambil berzikir kuat. Nak jerit, tp dah mmg peel aku suara tak keluar lah kalau dah takut tahap cipan. Masa nak dekat checkpoint 4 tu, aku tersadung. Aku pandang belakang, spotlight biru tu dah takde. Yg ada, spotlight kuning berkelip2 depan aku. Aku gerak tuju ke checkpoint tu. Melapor diri. Rupa-rupanya aku kat checkpoint 5. Eh~??

Rupanya aku org second last yg lapor diri kat checkpoint 5 tu. Aku tersalah ikut spotlight ke? Setahu aku spotlight setiap checkpoint mmg jauh2 dan mmg takkan ada keliru kat situ. Aku malas pikir sebab penat, aku duduk join mmber2 aku yg lain. Semua buat macam tak layan je, penat kot. Kemudian aku mendekati ayahanda.

Aku tanyakan pasal spotlight biru tu. Mmg letak situ nak konfiuskan kitorg ke? Ayahanda diam je. Aku cerita macam mana spotlight biru tu mendekati aku dan aku berlari mcm dikejar dek hantu. Ayahanda tak senyum pun walupun aku melawakkan cerita dgn gaya aku jatuh tu. Dia cuma tanya, siapa lagi yg nampak spotlight biru tu? Aku lak diam tak tahu nak jawab.

Bila semua org dah berkumpul, subuh dah masuk. Semua solat jemaah dan ayahanda berdoa panjang. Aku aminkan. Dalam pukul 7 tu, baru lah keluar cerita sebenar…

Laluan track hutan belukar tu sebenarnya amik masa dalam sejam setgh. Means kalau masuk plg lewat kol 2 pagi pun, plg lambat keluar kol 3.30 pagi. Kalau sesat sikit pun, pukul 4.30 pagi lah. Jarang budak2 keluar lebih 5 pagi. Tapi apa yg jadi malam tadi ialah, pukul 5.15 pagi ada 3 org tak keluar lagi. Termasuk aku. Ayahanda dah agak dah. Kali terakhir aku dilihat adalah kat checkpoint 4. Aku terkejut. Sememangnya aku tak sampai pun kat checkpoint 4 tu~! Tapi brader tu ckp mmg aku sampai kat checkpoint 4 tu cuma aku tak tandatangan. Bila tgk aku tak tnda tgn tu, dia tahu lah itu bukan aku dan terus call ayahanda. Ayahanda pesan pada semua org jgn kecoh2 sebaik saja kami bertiga muncul. Buat diam sehingga hari siang. Patut lah mmbr aku buat tak reti je bile aku keluar.

Yg hilang 3 org tu adalah perempuan. Memang kami bertiga masing2 nmpk spotlight biru tu. Dan alhamdulillah sgt2 kami tak ikut. Rupanya spotlight biru tu adalah mata ular jelmaan jin yg tinggal dalam hutan tuh. Aku terkejut. Besar giler mata dia~! Besar sikit dari spotlight kuning kelip2 tu. Dan ayahanda ada pesan, dia sememangnya dah inform kat penghuni halus dalam hutan tu tentang kedtgan kami. Rupanya si mata biru tu sekadar memerhatikan kami je, takde niat nak kacau. Siap ayahanda ckp, kalau salah seorg dari kami ikut mata biru ular tu, mmg boleh hilang lah seminggu masuk alam diorg.

Bulu roma aku naik tegak jgn cakap lah~! Dah siang pun kitorg takut gak sebab hutan tu sebelah kitorg je. Dan bunyi monyet yg kami sangka atas pokok tu rupanya langsuir. Dia nak kacau kami tapi kata ayahanda, dia takut kat ayahanda. Sebab ayahanda cakap dia makhluk Allah dan mmg kita sepatut nya takut pada ALLAH saja, tak perlu takut pada makhluk2 lain. Bertambah2 lah meremang roma kami. Aku jumpa mmber aku yg lagi dua org tu. Tanya apa pengalaman diorg. Bezanya, diorg tak lari pun. Diorg just jalan je tapi pelik nape lampu kuning kelip2 tu menjauh. Yg ada lampu biru sebelah dgn lampu kuning tu. Lampu biru tu takde dtg dekat pun. Satu menda yg mmg sama iaitu sangkaan kami yg spotlight biru tu adalah spotlight yg sengaja ayahanda pasang nak keliru kan kami, tu lah sebabnya masing2 tak ikut dan memang semua tak pernah sampai ke checkpoint 4. Alhamdulillah kami semua selamat keluar. Dan rupanya, kami bertiga ni adalah golongan perempuan yg 'bercuti', tu pasal menarik perhatian makhluk tu nak mendekati. Masa aku dapat tahu tu, rasa mcm dah takde darah mengalir dah kat dlm badan aku ni.... nasib baik sgt itu malam terakhir kitorg kat situ.... Huhuhuhu

Rupanya, dah mmg pengalaman biasa ayahanda and his team conduct kursus macam ni. Siap boleh cam mana satu real, mana satu jelmaan. Sampai sekarang dan waktu aku menulis cerita ni pun, bulu roma aku tetap menegak sendiri setiap kali aku teringat pengalaman aku masuk hutan tu…

Ayahanda... thank you so much... i learn a lot from that woods...