Sunday, April 29, 2007

Rehat jap~*

Cukup lah citer pasal hantu buat masa ni… bukan apa, bulu roma aku dah penat meremang2 setiap kali teringat balik kejadian2 nih. Kasi rehat jap, then boleh kita sambung balik ye kawan2…

Ok~ kita nak citer ni menda yg ringan2 je. Pasal Ijok. Kawasan panas yg sedang melalui proses pilihanraya. BN dah menang dah pun. K.Parthiban dah menang besar kat situ. Why am I not surprise? Surat khabar kecoh ckp hampir 70% rakyat Malaysia belum daftar sebagai pengundi. Aku pikir, what the heck? Why bother nak register when we already know sape akan menang? Bukan aku nak lemah semngt, tapi bile korupsi menguasai, yg jahat akn menang. Aku relak je. Sebab tahu hero ni menang last2 sekali. So aku mengundi masa nak tua esok2 nnt lah. Haha. So, korg yg dah cukup umur nak ngundi tu, pergi lah mendaftar dan pandai2 lah pilih jentera pemimpin kerajaan yg betol.

Pastu kes pengundi SMS program realiti nih. Dgrnya Hattan kecewa Aizat terkeluar dari AF5 tuh. Katanya para pengundi dah tak reti nak menilai kaca dan permata. Ayooo... takkan baru tahu kot Hattan oi~? Sejak Malaysian Idol ke-2 lagi, aku dah berhenti menengok menda2 yg mengait dgn undian sms program realiti ni. Sejak pemilihan Daniel sbg pemenang MI musim ke-2, aku dah mula nmpk apa yg org kita nak dlm seorg penghibur. Bukan tgk bakat sgt pun, janji cute dan cantik, dah boleh menang. Bakat? Tolak tepi lah~ Penghibur yg lahir dari program realiti yg betol2 berbakat pada mata aku adalah Mawi dan Jaclyn Victor je, yg lain tak boleh pakai~! [mati lah sedap mengutuk] dan korg tahu nape dah tak wujud Malaysian Idol musim ke-3? Sebab pihak American Idol yg mengeluarkan hak utk penyiaran program realiti tu sememangnya tak berpuas hati dgn Daniel. Diorg tarik balik lah hak lesen tu dgn alasan product keluaran Malaysia Idol ni tak berkualiti. Tu pasal lah ganti dgn One in A Million oleh Media Prima tu sendiri. Hasilnya? Si Suki yg tgh SPM tu jadi jutawan muda yg entah ke mana dah perginya sekarang. Patut nye 1 juta tu boleh kasi kat Faizal atau pun Dayang sebab semua sedia maklum dgn latar blkg muzik mereka yg lebih kukuh. Tapi apa mentaliti rakyat kita? Cute dan cantik dah boleh menang. Hampeh~! Kesimpulannya, Gangstarz langsung aku tak tengok....

Pastu kes kemalangan begara kita ni. Korg tahu tak fakta ckp, kemalangan lebih byk berlaku pada hari biasa berbanding hari hujan. 70% kes kemalangan berlaku pada hari biasa berbanding hanya 30% je pada hari hujan. Kagum? Sebab nya masa hari hujan tu, tau pulak kereta2 tu nak slowdown. Tau pulak nak kasi laluan kalau org lain bagi signal. Tau pulak nak berhenti masa lampu dah merah. Tapi kalau hari tak hujan, masya-ALLAH mmg sakit hati lah bawak kereta kat jalan raya Malaysia nih. Senang citer Malaysia tergolong antara top-10 dalam senarai worst traffic jam in the world. Dengar tak tuh? In the world~! Top-10 tuh... Bangga betol aku dgn kerajaan sekarang nih... lebih2 lagi dgn Samyvellu tuh. Kes terowong Smart diorg buat depan kem sungai besi lama nak menuju ke Jalan Tun Razak tuh. Bangga beb sebab itu projek seumpamanya yg pertama di dunia. Belum bukak lagi, tapi aku nak tgk sejauh mana terowong tu bertahan. Aku bet bertahan dalam 3 tahun je.. paling lama pun 4 tahun la kalau El-Nino tak dtg menyergah tahun depan. Woi~! Tak tahu ke tanah situ mcm mana? Engineer semua tutup mata ke? Untung punya pasal...

Ni kes aku cerita sebab dah cukup meluat dgn apa yg berlaku kat keliling aku nih. Takat tak join rusuhan pilihanraya, tak sms mana2 artis program realiti dan menjadi pemandu yg berhemah di jalan raya... itu lah yg mampu aku buat...