Friday, January 16, 2009

Yeay.. dah boleh publish~*

Good. Boleh pun publish. Actually entry bawah tu adalah entry utk hari ketiga aku kerja kat company baru ni. Hari tu tak boleh publish. Mengong. Tapi sekarang dah berapa lama dah… dah masuk hari ke-14 . Owh dah 2 minggu. Nasib baik hari ni boleh publish. Boleh bubuh 2 entry sekali gus. Keyboard ni pun aku dah dapat yang baru. Tak sakit tangan lagi. Taip pun dah laju lagi. Boleh lah aku sembang panjang.

So visa US dah dapat. Training schedule pun dah dapat. Satu je menda tak best. Aku ada field assignment. Masuk hutan 3 minggu. (Kau ingat best ke,Hana?) Aku dapat group land acquisition. Amik data sismik on land. Which part of the land pun aku tak tahu tapi yang aku tahu, kat tanah US jugak. Member aku sorg lagi pergi marine. Naik kapal. Offshore. Kat Mexico. Aku onshore. Habis. Offshore boring giler tapi onshore susah giler. Habis lagi. Geng lain yang buat field assignment on land acquisition jugak tu separate pergi Tanusia (betul ke eja ni?) & Alaska. Tak nak aku pergi mengamik data sismik kat gurun sahara atau kat kutub utara tu. Aku lebih rela masuk hutan. Tidur dalam khemah bersama beruang2 hutan Amazon (agaknya lah kot). Huhu. Nanti aku tangkap gambar bersama beruang dan bubuh kat sini. Plus boss sini nak aku mereport project assignment kat sana. Uish. Kena prepare. Plg aku risau sekali, mcm mana aku nak semayang kat hutan situ? Konfirm aku sorg je muslim. Perempuan lak tu. Ada sesapa reti solat dalam hutan? Tolong ajar aku. Arah kiblat nanti aku beli compass.

Basicly, itu lah kerja aku biler nak gerak gi training kat Houstan nanti. Overall 3 bulan. Akhirnye ada jugak cerita best aku boleh kongsi dengan korang. Kalau tak, selama ni citer aku semua bohsan2 belaka. Computer pun muak tengok muka aku.

Esok nak balik rumah. Ahad ada makan2 gather2 dengan budak2 sekolah. Tak tahu nak pergi ke tak. Rasa nak pergi tapi nak rehat kat rumah. Penat lah kerja. Nasib baik kerja baru ni best. Penat2 pun rasa puas hati sebab pekerjaan ini serasi dengan kita. Ecewah. Company baru ni multi-national so segala bangsa ada kat sini. Malay is not the majority in this office community. Ada china, india, france, american and british people (main hentam bubuh american and british coz aku tak tahu nak bezakan diorg). Belakang aku mat salleh ni tak digemari ramai coz dia terkenal sebagai pressuring org. Ewah. Baru masuk dah ngumpat boss org. Tu sebab aku tak tulis nama, kang ada yang terbaca, habis. Heh. But I do look forward to work under him coz diorg ckp sape2 yang kerja bawah mat salleh tu jadi cepat pandai and cepat naik. Cepat naik means gaji pun naik. Haha. Aku kerja nak gaji banyak. Walupun company baru aku ni dikenali sebagai company kedekut tapi aku tak kesah sebab company lama aku lagi kedekut. Uish uish. Tak cover betol. Hah, apa nak cover. Sah2 tadi video conference tunjuk staff tempat baru aku ni tak puas hati dengan pay & benefits. Satu dunia tengok. Company lama pun sama. Pasal gaji, ramai je yang tak puas hati. Kesimpulan : Mana2 company pun takde orang yang puas hati dengan pay & benefits. Kesimpulan lagi : Bukak la company sendiri. Banyak bunyi pulak.

Senang cerita, bersyukur lah dengan apa yang ada. Habis cerita.

PS- eh chop chop… esok pilihan raya kat parlimen Terengganu eh? Yaa… lama dah tak baca berita.. can anybody update me?